ADLÎ VE ÖNLEME ARAMALARI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı, kanunlarla
düzenlenen adlî ve önleme aramasına karar verme yetkisi ile aramaların
uygulanmasında uyulacak esas ve usulleri göstermektir.
Kapsam
Madde 2 - Bu Yönetmelik, kolluk tarafından,
kişilerin üstlerinin, eşyasının, araçlarının, özel kâğıtlarının, konut, işyeri
ve eklentilerinin aranmasında uyulacak esas ve usulleri kapsar.
Dayanak
Madde 3 - Bu Yönetmelik, 4/12/2004 tarihli
ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu, 4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı Polis
Vazife ve Salâhiyet Kanunu, 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilât,
Görev ve Yetkileri Kanunu, 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik
Komutanlığı Kanunu, (Değişik ibare:RG-29/4/2016-29698) 21/03/2007
tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu, 10/6/1949 tarihli
ve 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu, (Değişik ibare:RG-29/4/2016-29698) 31/03/2011
tarihli ve 6222 sayılı Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanun, 10/6/2004
tarihli ve 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun, 4/11/2004 tarihli
ve 5253 sayılı Dernekler Kanunu, 25/10/1983 tarihli ve 2935 sayılı Olağanüstü
Hâl Kanunu, 13/5/1971 tarihli ve 1402 sayılı Sıkıyönetim Kanunu ile 2/7/1993
tarihli ve 485 sayılı Gümrük Müsteşarlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine göre
hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 - Bu Yönetmelikte geçen deyimlerden;
Araç: Her türlü nakil vasıta ve
taşıtlarını,
Cumhuriyet savcısı: Yetkili Cumhuriyet
savcısını,
El koyma: Suçun veya tehlikelerin
önlenmesi amacıyla veya suçun delili olabileceği veya müsadereye tâbi olduğu
için, bir eşya üzerinde, rızası olmamasına rağmen, zilyedin tasarruf yetkisinin
kaldırılması işlemini,
Gece vakti: Güneşin batmasından bir saat
sonra başlayan ve doğmasından bir saat evvele kadar devam eden süreyi,
Gecikmesinde sakınca bulunan hâl:
a) Adlî aramalar bakımından; derhâl
işlem yapılmadığı takdirde suçun iz, eser, emare ve delillerinin kaybolması
veya şüphelinin kaçması veya kimliğinin tespit edilememesi ihtimâlinin ortaya
çıkması ve gerektiğinde hâkimden karar almak için vakit bulunmaması hâlini,
b) Önleme aramaları bakımından; derhâl
işlem yapılmadığı takdirde, millî güvenlik ve kamu düzeninin, genel sağlık ve
genel ahlâkın veya başkalarının hak ve hürriyetlerinin korunmasının tehlikeye
girmesi veya zarar görmesi, suç işlenmesinin önlenememesi, taşınması veya
bulundurulması yasak olan her türlü silâh, patlayıcı madde veya eşyanın tespit
edilememesi ihtimâlinin ortaya çıkması ve gerektiğinde hâkimden karar almak
için vakit bulunmaması hâlini,
Hâkim: Yetkili sulh ceza hâkimini veya
hâkimi,
Kolluk: Jandarma, polis, sahil güvenlik
ve gümrük muhafaza görevlilerini,
Kolluk âmiri: Konuyla ilgili yetkili ve
görevli olan kolluk biriminin âmirini,
Koruma altına alma: Suçun veya
tehlikelerin önlenmesi ya da delil olabilecek veya müsadereye tâbi olan yahut
güvenliğin sağlanması amacıyla, eşyayı zilyedinin kendiliğinden vermesini veya
el konulana kadar geçici olarak alıkoymayı,
Mülkî âmir: İllerde vali veya bu konuda
yetkilendirdiği yardımcısını, ilçelerde kaymakamı,
Özel güvenlik görevlisi: 5188 sayılı
Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanuna göre valiliklerce çalışma izni verilen,
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun uygulanmasında kamu
görevlisi sayılan ve görev alanlarında yetkili olan kişileri,
Suçüstü:
a) İşlenmekte olan suçu,
b) Henüz işlenmiş olan fiil ile fiilin
işlenmesinden hemen sonra kolluk, suçtan zarar gören veya başkaları tarafından
takip edilerek yakalanan kişinin işlediği suçu,
c) Fiilin pek az önce işlendiğini
gösteren eşya veya delille yakalanan kimsenin işlediği suçu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Adlî Arama
Adlî arama ve kapsamı
Madde 5 - Adlî arama, bir suç işlemek veya
buna iştirak veyahut yataklık etmek makul şüphesi altında bulunan kimsenin,
saklananın, şüphelinin, sanığın veya hükümlünün yakalanması ve suçun iz, eser,
emare veya delillerinin elde edilmesi için bir kimsenin özel hayatının ve aile
hayatının gizliliğinin sınırlandırılarak konutunda, işyerinde, kendisine ait
diğer yerlerde, üzerinde, özel kâğıtlarında, eşyasında, aracında 5271 sayılı
Ceza Muhakemesi Kanunu ile diğer kanunlara göre yapılan araştırma işlemidir.
Makul şüphe
Madde 6 - Makul şüphe, hayatın akışına göre
somut olaylar karşısında genellikle duyulan şüphedir.
Makul şüphe, aramanın yapılacağı zaman,
yer ve ilgili kişinin veya onunla birlikte olanların davranış tutum ve
biçimleri, kolluk memurunun taşındığından şüphe ettiği eşyanın niteliği gibi
sebepler göz önünde tutularak belirlenir.
Makul şüphede, ihbar veya şikâyeti
destekleyen emarelerin var olması gerekir.
Belirtilen konularda şüphenin somut
olgulara dayanması şarttır.
Arama sonunda belirli bir şeyin
bulunacağını veya belirli bir kişinin yakalanacağını öngörmeyi gerektiren somut
olgular mevcut bulunmalıdır.
Adlî aramalarda karar ve emir verme
yetkisi
Madde 7 - Adlî aramaya karar vermek yetkisi
hâkimindir. Kolluk, arama kararı alınmasını talep ettiği durumlarda, makul
şüphe sebeplerini belirten ayrıntılı ve gerekçeli bir rapor hazırlar ve
Cumhuriyet savcısına başvurur.
Hâkim kararı veya gecikmesinde sakınca
bulunan hâllerde Cumhuriyet savcısının, Cumhuriyet savcısına ulaşılamadığı
hâllerde ise kolluk âmirinin yazılı emriyle arama yapılabilir.
Cumhuriyet savcısına ulaşılamayan
hâllerde kolluk âmirinin yazılı emriyle gerçekleştirilen arama ve elkoyma
işlemi üzerine; ilgili kolluk görevlilerince neden Cumhuriyet savcısına
ulaşılamadığı, Cumhuriyet savcısının hangi vasıtalarla arandığını belirten
ayrıntılı tutanak düzenlenerek ilgili soruşturma evrakına eklenir.
Kolluk âmirlerince konutta, iş yerinde
ve kamuya açık olmayan kapalı alanlarda arama kararı verilemez. Sayılan bu
yerlerde arama ancak hâkim kararı veya gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde
Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle yapılabilir. (Mülga
cümle:RG-29/4/2016-29698) (...)
Kolluk
âmirinin yazılı emriyle yapılan arama ve sonuçları Cumhuriyet başsavcılığına
derhâl bildirilir.
Cumhuriyet savcısına ulaşılamayan
hâllerde ise kolluk âmirinin yazılı emriyle konut, iş yeri ve kamuya açık
olmayan kapalı alanlar dışında arama yapılabilir.
Arama talep, karar veya emrinde;
a) Aramanın nedenini oluşturan fiil,
b) Aranılacak kişi, aramanın yapılacağı
konut veya diğer yerin adresi ya da eşya,
c) Karar veya emrin geçerli olacağı
zaman süresi,
d) Aranılacak eşyanın elde edilmesi
hâlinde el konulup konulmayacağı,
açıkça gösterilir.
Cumhuriyet başsavcılıklarınca, arama ile
ilgili kararları vermek üzere, yirmidört saat süreyle nöbetçi Cumhuriyet
savcısı görevlendirilir.
Karar alınmadan yapılacak arama1
Madde 8 - Aşağıdaki hâllerde ayrıca bir
arama emri ya da kararı aranmaz:
a) Hakkında tutuklama kararı veya
yakalama emri veya zorla getirme kararı bulunan kişi ile hakkında gıyabî
tutuklama kararı verilen kaçak yakalandığında üstünde, yakalanması
amacıyla konutunda, işyerinde, yerleşim yerinde, bunların eklentilerinde ve
aracında yapılacak aramada,1
b) Hâkim kararı veya Cumhuriyet
savcısının yazılı emri ile veya kolluk tarafından doğrudan yakalanan kişinin,
kendisine, başkalarına veya yakalama işlemini yapan kolluk görevlilerine zarar
vermesini önlemek amacıyla yapılacak kaba üst aramasında,
c) Gözaltına alınan kişinin,
nezarethaneye konmadan önce yapılan üst aramasında,
d) Herhangi bir sebeple hukuka uygun
şekilde yakalandıktan sonra kolluk güçlerinin elinden kaçmakta olan kişilerin
veya işlenmekte olan veya henüz işlenmiş olan veya pek az önce işlendiğini
gösteren belirtilerin olduğu suçun failinin yakalanması amacıyla takibi
sırasında girdikleri araç, bina ve eklentilerinde yakalanması amacıyla
yapılacak aramalarda,
e) (Değişik:RG-29/4/2016-29698) 1)
5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 9 uncu maddesinin ikinci fıkrası
kapsamında gümrük salonları ve gümrük kapılarında kaçak eşya sakladığından
kuşkulanılan kişilerin üzeri, eşyası, yükleri ve araçlarının gümrük kontrolü
amacıyla gümrük görevlilerince aranmasında,
2)
5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrası
kapsamında Gümrük Kanunu gereğince belirlenen kapı ve yollardan başka yerlerden
girilmesi, çıkılması ve geçilmesi yasak olan gümrük bölgesinde rastlanacak kişi
ve her nevi taşıma araçlarının yetkili memurlar tarafından durdurularak bu
kişilerin eşya, yük ve üzerleri ile varsa taşıma araçlarının aranmasında,
f) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 24
üncü maddesindeki kanunun hükmü ve âmirin emrini yerine getirme, 25 inci
maddesindeki meşru savunma ve zorunluluk hâli ve 26 ncı maddesindeki hakkın
kullanılması ve ilgilinin rızası ile diğer kanunların
öngördüğü hukuka uygunluk sebepleri ve suçüstü hâlinde yapılan aramalarda,
toplum için veya kişiler bakımından hayatî tehlikeyi ortadan kaldırmak amacıyla
veya kapalı yerlerden gelen yardım çağrıları üzerine, konut, işyeri ve yerleşim
yeri ile eklentilerine girmek için.1
Olay yeri inceleme
Madde 9 - Suç işlenen yerlerde, sebep ve
sonuç ilişkisini ortaya koyacak delillerin aranması, bulunması ve el koyulması
için geliştirilmiş bilimsel ve teknik araştırma işlemlerinin, herkesin
girip çıkabileceği kamuya açık alanlarda yapılması için bir emir veya karar
gerekmez.
Birinci fıkrada belirtilen yerler
dışındaki olay yeri inceleme işlemleri, 7 nci madde uyarınca hâkim veya
gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde de Cumhuriyet savcısının, Cumhuriyet
savcısına ulaşılamadığı hâllerde ise konut, işyeri ve kamuya açık olmayan
kapalı alanlar dışındaki yerlerde kolluk âmirinin yazılı emri üzerine
gerçekleştirilir.
Aramada emir ya da karar kapsamı dışında
elde edilen bulgular ve ele geçirilen kişiler
Madde 10 - Usulüne uygun yapılan aramada;
a) Yapılmakta olan soruşturma veya
kovuşturmayla ilgisi olmakla birlikte, karar veya yazılı emirde konu edilmeyen,
b) Yapılmakta olan soruşturma veya
kovuşturmayla ilgisi olmayan ancak, diğer bir suçun işlendiği şüphesini
uyandırabilecek,
bir delil elde edilirse; bu delil koruma
altına alınır ve durum Cumhuriyet başsavcılığına derhâl bildirilerek el koyma
işlemini gerçekleştirmek için Cumhuriyet savcısından yeni bir yazılı emir
istenir. Cumhuriyet savcısına ulaşılamadığı hâllerde ise kolluk âmirinin yazılı
emriyle kolluk görevlileri elkoyma işlemini gerçekleştirebilir.
Hâkim kararı olmaksızın elkoyma işlemi,
yirmidört saat içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını
elkoymadan itibaren kırksekiz saat içinde açıklar; aksi hâlde elkoyma
kendiliğinden kalkar.
Bu tür aramada, aramanın amacı ve konusu
dışında ele geçirilen ve haklarında tutuklama veya yakalama kararı bulunan
kişiler, evrakıyla birlikte Cumhuriyet başsavcılığına sevk edilir.
Adlî arama tutanağı
Madde 11 - Adlî arama işlemi bir tutanağa
bağlanır.
Tutanakta;
a) Arama kararının tarih ve sayısı,
hâkim kararı yoksa verilmiş olan yazılı emrin tarih ve sayısı ile emri veren
merci,
b) Aramanın yapıldığı yer, tarih ve
saat,
c) Aramanın konusu,
d) Aranan kişinin kimlik bilgileri,
adını söylemediği takdirde eşkâl bilgileri,
e) Araçta, konutta, işyeri ve
eklentilerinde arama yapılmışsa, aracın plaka numarası, markası, konutun,
işyerinin ve eklentilerinin açık adresi, su üstü aracının aranmasında su üstü
aracının cinsi, ismi, sahibi ve kullananı, deniz aracının aranması hâlinde ise
deniz aracının cinsi, ismi, donatanı, bağlama limanı, tonajı, acentesi, kaptanı
ve arama mevkiî,
f) Aramanın sonuçları, el konulan suç
eşyasına ilişkin belirleyici bilgiler,
g) Aramada yakalanan kişiler varsa
kimlik bilgileri, kimliği belirlenemiyorsa eşkâl bilgileri,
h) Arama sonucunda yaralanma veya maddî
bir zarar meydana gelip gelmediği,
i) Arama işlemini yapanların adı,
soyadı, sicili ve unvanı,
hususları yer alır.
Tutanak arama işlemine katılmış olanlar
ve hazır bulunanlarca imzalanır. Tutanağın bir sureti ilgiliye verilir.
(Değişik fıkra:RG-29/4/2016-29698) Kaçakçılık suçlarıyla ilgili
tutanaklar, 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 11 ve 20 nci
maddelerine göre tanzim edilir.
Arama sonunda talep hâlinde verilecek
belge
Madde 12 - 7 nci maddeye göre yapılacak arama
sonunda, hakkında arama işlemi uygulanan kişiye talebi hâlinde;
a) Aramanın,
1) Şüpheli veya sanık olması ve
yakalanabileceği veya suç delillerinin elde edilebileceği hususunda makul şüphe
bulunması sebebiyle mi,
2) Şüphelinin veya sanığın
yakalanabilmesi veya suç delillerinin elde edilebilmesi amacıyla mı,
yapıldığını,
b) Yakalanabileceği veya suç
delillerinin elde edilebileceği hususunda makul şüphe bulunan şüphelinin veya
sanığın üstünün, eşyasının, konutunun, işyerinin veya ona ait diğer yerlerin
aranması hâlinde, soruşturma veya kovuşturma konusu fiilin niteliğini,
c) Aramada el konulan veya koruma altına
alınan eşyanın listesini,
d) Aramada şüpheyi haklı kılan bir şey
elde edilmemiş ise bunu,
e) Hakkında arama işlemi uygulanan
kimsenin, el konulan eşyanın mülkiyetine ilişkin görüş ve iddialarını,
içeren belge veya belgeler verilir.
Koruma altına alınan veya el konulan
eşyanın tam bir listesi yapılarak resmî mühürle mühürlenir. Bu eşyanın resmî
mühürle mühürlendiğine dair tutanak tanzim edilerek, bir sureti ilgilisine
verilir.
Avukat bürolarında arama
Madde 13 - Cumhuriyet savcısı hazır olmaksızın
avukat bürolarında arama yapılamaz.
Avukat büroları ancak mahkeme kararı ile
ve kararda belirtilen olayla ilgili olarak Cumhuriyet savcısının denetiminde
aranabilir. Baro başkanı veya onu temsil eden bir avukat aramada hazır
bulundurulur.
Arama sonucu elkonulmasına karar verilen
şeyler bakımından bürosunda arama yapılan avukat, baro başkanı veya onu temsil
eden avukat, bunların avukat ile müvekkili arasındaki meslekî ilişkiye ait
olduğunu öne sürerek karşı koyduğunda, bu şey ayrı bir zarf veya paket
içerisine konularak hazır bulunanlarca mühürlenir ve bu konuda gerekli kararı
vermesi, soruşturma evresinde sulh ceza hâkiminden, kovuşturma evresinde hâkim
veya mahkemeden istenir. Yetkili hâkim elkonulan şeyin avukatla müvekkili
arasında meslekî ilişkiye ait olduğunu tespit ettiğinde, elkonulan şey derhâl
avukata iade edilir ve yapılan işlemi belirten tutanaklar ortadan kaldırılır.
Bu fıkrada öngörülen kararlar yirmidört saat içinde verilir.
Postada el koyma durumunda bürosunda
arama yapılan avukat veya baro başkanı veya onu temsil eden avukatın karşı
koyması üzerine üçüncü fıkrada belirtilen usuller uygulanır.
Askerî mahallerde yapılacak arama
Madde 14 - Askerî mahallerde yapılacak arama
Cumhuriyet savcısının talep ve katılımı ile askerî makamlar tarafından yerine
getirilir.
Elkoyma, koruma altına alma
Madde 15 - Arama sonucunda bazı eşyaya
elkoyma söz konusu olduğunda, hâkim kararı veya gecikmesinde sakınca bulunan
hâllerde Cumhuriyet savcısının, Cumhuriyet savcısına ulaşılamadığı hâllerde ise
kolluk âmirinin yazılı emri ile elkoyma işlemi gerçekleştirilebilir.
İspat aracı olarak yararlı görülen ya da
eşya veya kazanç müsaderesinin konusunu oluşturan malvarlığı değerleri, koruma
altına alınır.
Yanında bulunduran kişinin rızasıyla
teslim etmediği bu tür eşyaya elkonulabilir.
Yukarıda yazılı eşya veya diğer
malvarlığı değerlerini yanında bulunduran kişi, talep üzerine bu şeyi göstermek
ve teslim etmekle yükümlüdür.
Evsafı belirlenen eşyanın kollukça
bulunamaması ve zilyedinin de teslimden kaçınması hâlinde, şüpheli veya sanık
ya da tanıklıktan çekinebilecekler dışındaki zilyet hakkında 5271 sayılı Ceza
Muhakemesi Kanununun 60 ıncı maddesinde yer alan disiplin hapsine ilişkin
hükümlerin uygulanması amacıyla durum Cumhuriyet başsavcılığına bildirilir.
Aramada ele geçen belge ve kâğıtlar
hakkında yapılacaklar
Madde 16 – Hakkında arama işlemi uygulanan kimsenin
belge veya kâğıtlarını inceleme yetkisi, Cumhuriyet savcısı ve hâkime aittir.
Kolluk, arama sırasında ele geçen belge veya
kağıtlara, suçla ilgisi olup olmadığını tespit amacıyla, incelemeksizin
bakabilir. Suçla ilgisi olabileceğinden şüphelendiği anda Kanunun öngördüğü
şekilde incelenecek
belge ve kâğıtları ambalajlayarak mühürler.
Belge ve kâğıtların zilyedi veya
temsilcisi kendi mührünü de koyabilir veya imzasını atabilir. İleride mührün
kaldırılmasına ve kâğıtların incelenmesine karar verildiğinde bu işlemin
yapılmasında hazır bulunmak üzere, zilyedi veya temsilcisi ya da müdafiî veya
vekili çağrılır.
İnceleme sonucu soruşturma veya
kovuşturma konusu suça ilişkin olmadığı anlaşılan belge veya kâğıtlar
ilgilisine geri verilir.
Şüpheli
veya sanık ile 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 45 ve 46 ncı maddelerine
göre tanıklıktan çekinebilecek kimseler arasındaki mektuplara ve belgelere; bu
kimselerin nezdinde bulundukça elkonulamaz.
Bilgisayarlarda, bilgisayar
programlarında ve kütüklerinde arama, kopyalama ve elkoyma
Madde 17 - Bir suç dolayısıyla yapılan
soruşturmada, başka surette delil elde etme imkânının bulunmaması hâlinde, Cumhuriyet
savcısının istemi üzerine şüphelinin kullandığı bilgisayar ve bilgisayar
programları ile bilgisayar kütüklerinde arama yapılmasına, bilgisayar
kayıtlarından kopya çıkarılmasına, bu kayıtların çözülerek metin hâline
getirilmesine hâkim tarafından karar verilir.
Bilgisayar, bilgisayar programları ve
bilgisayar kütüklerine şifrenin çözülememesinden dolayı girilememesi veya
gizlenmiş bilgilere ulaşılamaması hâlinde çözümün yapılabilmesi ve gerekli
kopyaların alınabilmesi için, bu araç ve gereçlere elkonulabilir. Şifrenin
çözümünün yapılması ve gerekli kopyaların alınması hâlinde, elkonulan cihazlar
gecikme olmaksızın iade edilir.
Bilgisayar veya bilgisayar kütüklerine
elkoyma işlemi sırasında, sistemdeki bütün verilerin yedeklemesi yapılır. Bu
işlem, bilgisayar ağları ve diğer uzak bilgisayar kütükleri ile çıkarılabilir
donanımları hakkında da uygulanır.
(Değişik ibare:RG-29/4/2016-29698) Üçüncü fıkraya göre alınan yedekten
elektronik ortamda bir kopya çıkarılarak şüpheliye veya vekiline verilir ve bu
husus tutanağa geçirilerek imza altına alınır.
Bilgisayar veya bilgisayar kütüklerine
elkoymaksızın da, sistemdeki verilerin tamamının veya bir kısmının kopyası
alınabilir. Kopyası alınan verilerin mahiyeti hakkında tutanak tanzim edilir ve
ilgililer tarafından imza altına alınır. Bu tutanağın bir sureti de ilgiliye
verilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Önleme Aramaları
Denetim yapılacak hâller
Madde 18 - Aşağıda belirtilen denetimler
şartları oluştuğunda kolluk tarafından kendiliğinden yapılabilir:
a) Umuma açık istirahat ve eğlence yeri
sayılan, kişilerin tek tek veya toplu olarak eğlenmesi, dinlenmesi veya
konaklaması için açılan otel, motel, pansiyon, kamping ve benzeri konaklama
yerleri; gazino, pavyon, meyhane, bar, birahane, içkili lokanta, taverna ve
benzeri içkili yerler; sinema, kahvehane ve kıraathane; kumar ve kazanç kastı
olmamak şartıyla adı ne olursa olsun bilgi ve maharet artırıcı veya zekâ
geliştirici nitelikteki elektronik oyun alet ve makinelerinin, video ve
televizyon oyunlarının içerisinde bulunduğu elektronik oyun yerleri; internet
kafeler ve benzeri yerler ile sabit veya seyyar olarak kullanılan kara, deniz,
hava ve her çeşit taşıma araçlarındaki bu tür yerlerin genel güvenlik ve asayiş
yönünden denetimi,
b) Kumar oynanan umumî ve umuma açık
yerler ile her çeşit özel ve resmî kurum ve kuruluşlara ait lokaller, mevzuata
aykırı bir şekilde uyuşturucu madde imal edilen, satılan, kullanılan,
bulundurulan yerler, mevzuata aykırı faaliyet gösteren genelevler, birleşme
yerleri ve fuhuş yapılan evler ve yerler, Devletin ülkesi ve milletiyle
bölünmez bütünlüğüne, Anayasal düzenine, genel güvenliğe ve genel ahlâka zararı
dokunacak oyun oynatılan, temsil verilen, film veya video bant gösterilen
yerler ile internet üzerinden yapılan yayınlara izin verilen yerler,
derneklere, sendikalara, loca ve kulüplere, kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları ile benzeri kurum ve kuruluşlara ait ve yalnız üyelerinin
yararlanması için açılan lokallerden, birden fazla denetim sonunda ve yazılı
ihtara rağmen, iç yönetmeliğine aykırı faaliyet göstererek umuma açık yer durumuna
geldiği tespit edilenlerin denetimi,
c) Yürürlükte bulunan hükümlere aykırı
olarak işletilen yerler hakkındaki işlemler ile genel ahlâk ve edep kurallarına
aykırı olarak sesli ve görüntülü eserleri, kaydedildiği materyale bakılmaksızın
üreten ve satan yerlerin denetimi,
d) Kanunlardaki istisnalar saklı kalmak
üzere, onsekiz yaşından küçükleri çalıştırdığından veya onsekiz yaşını
doldurmamış küçüklerin girdiğinden şüphelenilen ve açılması izne bağlı bar,
pavyon, gazino, meyhane gibi içkili yerler ile kıraathane gibi oyun oynatılan
benzeri yerlerin denetimi,
e) Suç işlenmesini önlemek için
kişilerden kimlik sorma,
f) 26/6/1973 tarihli ve 1774 sayılı
Kimlik Bildirme Kanununda belirtilen yerlerin denetimi,
g) Motorlu araç trafik belgesi, motorlu
araç tescil belgesi ve sürücü belgeleri ile 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı
Karayolları Trafik Kanununa göre araçlarda bulunması gerekli eşyanın denetimi,
h) Doğal ve yapay göller ile su üstü
ulaşımına imkân veren akarsularda su üstü araçlarının ve denizlerde deniz
araçlarının ruhsat ve belgelerinin, su üstü araç sahip ve kullananları ile gemi
adamlarının ehliyetleri, belgeleri ve deniz mevzuatında yer alan diğer
belgelerinin denetimi,
i) Elektromanyetik aygıtlar ve dedektör
köpekleri aracılığıyla yapılan tarama şeklindeki denetimler,
j) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 183
üncü maddesi kapsamında gürültü yapanların men edilmesi,
k) Hudut kapılarından giriş çıkış
yapanların pasaport denetimleri.
Önleme araması ve kapsamı
Madde 19 - Önleme araması;
a) Millî güvenlik ve kamu
düzeninin, genel sağlık ve genel ahlâkın veya başkalarının hak ve
hürriyetlerinin korunması,
b) Suç işlenmesinin önlenmesi,
c) Taşınması veya bulundurulması yasak
olan her türlü silâh, patlayıcı madde veya eşyanın tespiti,
amacıyla, hâkim kararı veya gecikmesinde
sakınca bulunan hâllerde mülkî âmirin yazılı emriyle ikinci fıkrada belirtilen
yerlerde, kişilerin üstlerinde, aracında, özel kâğıtlarında ve eşyasında
yapılan arama işlemidir.
Önleme araması aşağıdaki yerlerde yapılabilir:
a) 6/10/1983 tarihli ve 2911 sayılı
Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu kapsamına giren toplantı ve gösteri
yürüyüşlerinin yapıldığı yerde veya yakın çevresinde,
b) Özel hukuk tüzel kişileri ile kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya sendikaların genel kurul
toplantılarının yapıldığı yerin yakın çevresinde,
c) Halkın topluca bulunduğu veya
toplanabileceği yerlerde,
d) Öğretim ve eğitim özgürlüğünün
sağlanması için her derecede öğretim ve eğitim kurumlarının ve üniversite
binaları ve ekleri içerisinde, kurumun imkânlarıyla önlenmesi mümkün görülmeyen
olayların çıkması olasılığı karşısında rektör, acele hâllerde de dekan veya
bağlı kuruluş yetkililerinin kolluktan yardım istemeleri hâlinde, girilecek
üniversite, bağımsız fakülte veya bağlı kurumların içerisinde, bunların yakın
çevreleri ile giriş ve çıkış yerlerinde,
e) Umumî veya umuma açık yerlerde veya
öğrenci yurtlarında veya eklentilerinde,
f) Yerleşim yerlerinin giriş ve
çıkışlarında,
g) Her türlü toplu taşıma veya seyreden
taşıt araçlarında,
h) (Değişik
ibare:RG-29/4/2016-29698) 5607 sayılı Kaçakçılıkla
Mücadele Kanununda öngörülen suçların işlenmesinin önlenmesi amacıyla,
ticarethane, işyeri, eğlence ve benzeri yerler ile eklentilerinde,
i) (Değişik:RG-29/4/2016-29698) 6222
sayılı Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanunun 12 nci maddesi
kapsamında spor müsabakası öncesinde, esnasında ve sonrasında spor alanının
çevresinde ve müsabakanın yapılacağı yer gidiş ve geliş güzergâhında,
j) 5253 sayılı Dernekler Kanununun 20 nci
maddesi kapsamında, derneklerde veya eklentilerinde.
Konutta, yerleşim yerinde ve kamuya açık
olmayan özel işyerlerinde ve eklentilerinde önleme araması yapılamaz.
Önleme araması kararı
Madde 20 - Yönetmeliğin 8 inci maddesi, 9 uncu
maddesinin birinci fıkrası ve 25 inci maddesi hükümleri saklı kalmak üzere,
önleme aramalarında işlemin yapılacağı kanunda belirtilen umumî ve umuma açık
yerlerde makul sebeplerin oluştuğunu ve millî güvenlik ve kamu düzeninin, genel
sağlık ve genel ahlâkın veya başkalarının hak ve hürriyetlerinin korunması, suç
işlenmesinin önlenmesi, taşınması veya bulundurulması yasak olan her türlü
silâh, patlayıcı madde veya eşyanın tespiti amacının ortaya çıktığını ve
tehlikenin oluştuğunu gösteren belirlemeler, kolluk tarafından önceden tespit
edilir ve aramanın yapılması önerilen yer ve zaman ile birlikte o yer mülkî
âmirine, gerekçeleri ile birlikte yazılı olarak iletilir. (Mülga
cümle:RG-29/4/2016-29698) (...)
Yetkili merci, kolluğun talebini uygun
bulursa, hâkimden arama kararı talep eder; ancak gecikmesinde sakınca bulunan
hâllerde yazılı arama emri verir.
Arama talep, emir ve kararlarında
aşağıdaki hususlara açıkça yer verilir:
a) Aramanın sebebi,
b) Aramanın konusu ve kapsamı,
c) Aramanın yapılacağı yer,
d) Geçerli olacağı zaman süresi.
Hâkim tarafından verilen kararlar
aleyhine, mülkî âmir tarafından kanun yollarına başvurulabilir.
Usulüne uygun olarak verilmiş arama
kararı veya emri üzerine, yetkili âmirin, aramanın yapılması için kolluk
memurlarına vereceği sözlü emirler derhâl yerine getirilir. Bu konudaki
emirlerin yazılı olarak verilmesi istenemez. Bu hâllerde, emrin yerine
getirilmesinden doğabilecek sorumluluk, emri verene aittir.
Özel güvenlik görevlilerinin kontrol
yetkileri
Madde 21 – Özel güvenlik
görevlilerinin yetkileri şunlardır:
a) Koruma ve güvenliğini sağladıkları
alanlara girmek isteyenleri duyarlı kapıdan geçirme, bu kişilerin üstlerini
dedektörle kontrol etme, eşyaları X-ray cihazından veya benzeri güvenlik
sistemlerinden geçirme,
b) Toplantı, konser, spor müsabakası,
sahne gösterileri ve benzeri etkinlikler ile cenaze ve düğün törenlerinde
kimlik sorma, duyarlı kapıdan geçirme, bu kişilerin üstlerini dedektörle
kontrol etme, eşyaları X-ray cihazından veya benzeri güvenlik sistemlerinden
geçirme,
c) Yangın, deprem gibi tabiî afet
durumlarında ve imdat istenmesi hâlinde görev alanındaki işyeri ve konutlara
girme,
d) Hava meydanı, liman, gar, istasyon ve
terminal gibi toplu ulaşım tesislerinde kimlik sorma, duyarlı kapıdan geçirme,
bu kişilerin üstlerini dedektörle kontrol etme, eşyaları X-ray cihazından veya
benzeri güvenlik sistemlerinden geçirme.
Derneklerde
arama
Madde 22 - Kamu düzeninin korunması veya suç
işlenmesinin önlenmesi nedenlerinden birine bağlı olarak usulüne göre verilmiş
hâkim kararı olmadıkça, yine bu nedenlere bağlı olarak gecikmesinde sakınca
bulunan hâllerde mülkî âmirin yazılı emri bulunmadıkça, kolluk kuvvetleri,
dernek ve eklentilerine giremez, arama yapamaz ve buradaki eşyaya el koyamaz.
El koyma söz konusuysa, mülkî âmirin
kararı yirmidört saat içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını
el koymadan itibaren kırksekiz saat içinde açıklar; aksi hâlde, el koyma
kendiliğinden kalkar.
Hâkim kararı, mülkî âmir tarafından
dernek yöneticilerine yazıyla duyurulur.
Spor müsabakaları ile ilgili aramalar
Madde 23 - Spor müsabakalarının yapılacağı
spor alanına, güvenlik güçlerince gerçekleştirilecek kontrolden sonra seyirci
alınır.
Spor alanlarının çevresinde, stadyum
veya spor salonu girişleri ile turnike girişlerinde, müsabakayla ilgili olarak
hâkim kararı veya gecikmesinde sakınca olan hâllerde mülkî âmirin yazılı izni
ile kolluk tarafından veya kolluğun denetiminde, özel güvenlik görevlilerince
üst araması yapılır ve (Değişik ibare:RG-29/4/2016-29698) 6222
sayılı Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanununamacına
aykırı madde ve cisimler geçici olarak koruma altına alınır.
Önleme aramalarında elde edilen bilgi ve
bulgular ile yakalanan şüpheliler hakkında yapılacak işlemler
Madde 24 - Önleme aramalarında elde edilen ve
adlî soruşturmalarda kullanılabilecek bilgi, bulgu ve şüpheliler hakkında 10
uncu madde hükümleri uygulanır.
Aramanın konusu ve kapsamı içinde olan,
ancak suç unsuru oluşturmayan eşya, geçici olarak koruma altına alınır ve
aramaya sebep teşkil eden husus sona erdiğinde ilgiliye teslim edilir.
Hâkimden önleme araması kararı alınması
gerekmeyen hâller
Madde 25 - Aşağıdaki hâllerde yapılacak
aramalarda ayrıca bir arama emri ya da kararı gerekmez:
a) Devletçe kamu hizmetine özgülenmiş
bina ve her türlü tesislere giriş ve çıkışın belirli kurallara tâbi tutulduğu
hâllerde, söz konusu tesislere girenlerin üstlerinin veya üzerlerindeki eşyanın
veya araçlarının aranmasında,
b) 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun ek 1
inci maddesi kapsamında bulunan, sivil hava meydanlarında, limanlarda ve sınır
kapılarında, binaların, uçakların, gemilerin ve her türlü deniz ve kara
taşıtlarının, giren çıkan yolcuların X-ray cihazından geçirilerek, gerektiğinde
üstünün ve eşyasının aranması ile buralarda görevli kamu kuruluşları ve özel
kuruluşlar personelinin, üstlerinin, araçlarının ve eşyalarının aranmasında,
c) 2935 sayılı Olağanüstü Hâl Kanununun
11 inci maddesi kapsamında, kişilerin üstünün, eşyalarının Olağanüstü Hâl
Valisinin emriyle aranmasında,
d) 1402 sayılı Sıkıyönetim Kanununun 3
üncü maddesi kapsamında, konutların ve her türlü dernek, siyasî parti, sendika,
kulüp gibi teşekküllere ait binaların, işyerlerinin, özel ve tüzel kişiliklere
sahip müesseseler ve bunlara ait eklentilerin ve her türlü kapalı ve açık
yerlerin, mektup, telgraf ve sair gönderilerin ve kişilerin üzerlerinin
sıkıyönetim komutanının emriyle aranmasında,
e) Kanunların, muhafaza altına
alınmalarına olanak verdiği kişilerin, üst veya eşyalarının aranmasında,
f) 26/4/1961 tarihli ve 298 sayılı
Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun çerçevesinde
görevli kolluğun, aynı Kanunun 79 uncu maddesindeki silâh taşıma yasağı
kapsamında, silâh taşıdığından şüphelenilen kişilerin üstlerinin ve eşyalarının
aranmasında.
Umuma açık veya açık olmayan özel
işletmelerin, kurumların veya teşebbüslerin girişlerindeki kontroller, buralara
girmek isteyen kimselerin rızasına bağlıdır. Kontrol edilmeyi kabul etmeyenler,
bu gibi yerlere giremezler. Bu gibi yerlerde kontrol, esasta özel güvenlik
görevlileri tarafından yerine getirilir. Ancak, bu yerlerin ve katılanların
taşıyabilecekleri özel niteliklere göre, önleme aramaları kolluk güçleri
tarafından da yapılabilir.
Önleme araması tutanağı
Madde 26 - Arama sırasında suç unsuruna
rastlandığında, önleme araması tutanağa bağlanır.
Bu hâlde, tutanak 11 inci maddede yazılı
unsurları içerir.
Tutanak arama işlemine katılmış olanlar
ve hazır bulunanlarca imzalanır.
Tutanağın bir sureti ilgiliye verilir.
Suç unsuruna rastlanmadığı durumlarda,
aranan kişinin talebi hâlinde, kendisine arama kararı veya emrinin tarih ve
sayısı, aramanın tarih ve saati, yeri, aranan şahsın ve arayan görevlinin
kimlik bilgilerinin yer aldığı bir belge verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Aramaların Yapılma Şekli
Durdurma,
durdurma sonrası kontrol ve arama işlemleri
Madde
27 – (Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-29/4/2016-29698)
Kolluk, kişileri ve araçları;
a)
Bir suç veya kabahatin işlenmesini önlemek,
b)
Suç işlendikten sonra kaçan faillerin yakalanmasını sağlamak, işlenen suç veya
kabahatlerin faillerinin kimliklerini tespit etmek,
c)
Hakkında yakalama emri ya da zorla getirme kararı verilmiş olan kişileri tespit
etmek,
ç)
Kişilerin hayatı, vücut bütünlüğü veya malvarlığı bakımından ya da topluma
yönelik mevcut veya muhtemel bir tehlikeyi önlemek,
amacıyla
durdurabilir.
Durdurma
yetkisinin kullanılabilmesi için, “umma” derecesinde makul şüphe bulunmalıdır.
Somut emarelerle desteklenen şüphe bulunmadan, süreklilik arz edecek, fiilî
durum ve keyfilik oluşturacak şekilde durdurma işlemi yapılamaz.
Kolluğun
durdurma yetkisini kullanabilmesi için tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan
edindiği izlenime dayanarak, kişinin bir suç işleyeceği veya işlediği hususunda
veya kişinin silâhlı olduğu ve hâlen tehlike yarattığı konusunda makul bir
sebebin bulunması gerekir.
Kolluk,
görevini yerine getirirken, kendisinin kolluk görevlisi olduğunu belirleyen
belgeyi gösterdikten sonra durdurduğu kişiye durdurma sebebini bildirir;
şüpheye yol açan davranışları ve durdurma sebebine ilişkin sorular sorabilir;
kimliğini veya bulundurulması gerekli diğer belgelerin ibraz edilmesini
isteyebilir. Kişi, kimliğine ilişkin olanlar hariç, sorulan sorulara cevap
vermekle yükümlü değildir. Durdurma yetkisinin kullanılmasına neden olan şüphe,
yapılan açıklamayla veya herhangi bir şekilde ortadan kalkarsa, kişilerin
gitmesine ve araçların ayrılmalarına izin verilir.
Durdurma
süresi, durdurma sebebine esas teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için
zorunlu olan süreden fazla olamaz.
Durdurma
üzerine aşağıdaki işlemler yapılır:
a)
Durdurulan kişi üzerinde giysilerinden herhangi birisi çıkarılmaksızın, yoklama
biçiminde bir kontrol yapılır. Bu işlem sonucunda, kişide silâh bulunduğu
sonucunu çıkarmaya yeterli şüphe meydana gelirse, memur kendiliğinden silâh ve
diğer suç eşyası araması yapabilir.
b)
Yoklama suretiyle kontrol, kişinin cinsiyetinde bulunan görevli tarafından
yapılır.
c)
Yapılan kontrolün konusu ve sebepleri ilgiliye açıklanır.
ç)
Bir kişinin veya aracın durdurulma süresinin, şartlara göre makul olması ve
kontrol için ayrılan süreyi aşmaması gerekir.
d)
Yoklama suretiyle kontrol, kişiye en az sıkıntı verici şekilde yapılır.
e)
Yapılan kontrolün neticesinde suça ilişkin iz, eser, emare ve delil elde
edilirse, kişi yakalanır.
f)
Uyuşturucu gibi belirli bir şeyin, kişinin herhangi bir yerinde gizlendiği
düşünülüyorsa, daha geniş çaplı kontrol yapılabilir.
g)
Yoklama suretiyle kontrol, kişinin veya aracın ilk durdurulduğu yerde veya o
yerin yakınında, mümkün olduğu kadar başkalarının göremeyeceği tarzda yapılır.
Başka yere götürülerek kontrol yapılamaz.
ğ)
Makul sebebi oluştuğu takdirde, daha geniş kapsamlı kontrol yapılması için,
kolluk aracından veya yakındaki kapalı bir yerden yararlanılabilir.
h)
Kontrolden sonra talep üzerine olay yerinde derhâl bir tutanak düzenlenir.
Kolluk,
durdurduğu kişi üzerinde veya aracında silâh veya tehlike oluşturan diğer bir
eşyanın bulunduğu hususunda yeterli şüphenin varlığı halinde, kendisine veya
başkalarına zarar verilmesini önlemek amacına yönelik gerekli tedbirleri
alabilir. Bu amaçla kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması veya aracın,
dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması istenemez.
Ancak el ile dıştan kontrol hariç, kişinin üstü ve eşyası ile aracının
dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin aranması; İçişleri
Bakanlığı tarafından belirlenecek esaslar dâhilinde mülki amirin
görevlendireceği kolluk amirinin yazılı, acele hâllerde sonradan yazıyla teyit
edilmek üzere sözlü emriyle yapılabilir.
Arama
emrinde aşağıdaki hususlara açıkça yer verilir:
a)
Aramanın sebebi,
b)
Aramanın konusu ve kapsamı,
c)
Aramanın yapılacağı yer, tarih ve emrin geçerli olacağı süre,
ç)
Aramanın yapılacağı kişinin açık kimliği ile aracın plaka, marka ve modeli.
Kişinin
üstü ve eşyası ile aracının aranmasında 28 ve 29 uncu maddelerde belirtilen
usuller uygulanır.
Arama
sırasında elde edilen ve adlî soruşturma ve kovuşturmalarda kullanılabilecek
bilgi, bulgu ve şüpheliler hakkında bu Yönetmelikteki ilgili hükümler
uygulanır.
Kolluk
amirinin kararı yirmi dört saat içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Yapılan
araç aramalarına ilişkin olarak kişiye, arama gerekçesini de içeren bir belge
verilir.
Bu
maddede yazılı işlemler gece de yapılabilir.
Karar veya yazılı emir üzerine üst ve
eşya aramasının icrası
Madde 28 – Aramanın gerçekleştirileceği
yerde, öncelikle kişilerin kaçmasını ve saldırmasını engelleyecek şekilde
gerekli güvenlik tedbirleri alınır.
Kolluk görevlileri, kolluk görevlisi
olduğunu ispatlayan kimliğini gösterir.
Üst araması, kişinin cinsiyetinde
bulunan görevli tarafından yapılır.
Üst ve eşya araması sırasında, yapılan
aramanın konusu olan eşyanın ne olduğu veya aramanın yapılmasına temel teşkil
eden sebepler ilgiliye açıklanır.
Üst araması sırasında, kişinin beraberinde
olan eşya da, mümkünse elektromanyetik cihazlarla, değilse beş duyu organı
aracılığıyla aranır. Sahipsiz eşya hakkında da aynı hüküm uygulanır.
Kişi direndiği takdirde üst ve eşya
araması orantılı güç kullanılarak gerçekleştirilir.
Üst ve eşya araması, kişinin veya aracın
ilk durdurulduğu yerde veya o yerin yakınında, mümkün olduğu kadar başkalarının
göremeyeceği tarzda yapılır. Başka yere götürülerek arama yapılamaz.
Gerektiğinde kolluk aracından veya yakındaki kapalı bir yerden yararlanılabilir.
Üst araması sırasında, kişinin üstünde
veya eşyasında rastlanan özel kâğıt ve zarflar, içinde müsadereye tâbi bir eşya
bulunması ihtimali dışında açılmaz; açıksa dahi yazılı bilgiler okunamaz.
Kişinin kanunlara göre izin verilmeyecek
bir şeyi taşıdığına ilişkin makul şüphenin bulunması ve aramanın amacına başka
türlü ulaşılamaması hâlinde, üst araması aşağıda belirtilen şekilde giysiler
çıkartılmak suretiyle yapılabilir:
a) Arama yapılmadan önce, bu aramayı
yapmanın neden gerekli görüldüğü ve nasıl yapılacağı, o birimde görevli en üst
kolluk âmiri tarafından ilgiliye bildirilir.
b) Arama, aynı cinsiyetten görevliler
tarafından yapılır; arama işlemi kimsenin görmemesini sağlayacak tedbirler
alınarak gerçekleştirilir.
c) Arama, kişinin utanma duygusunu en az
ihlâl edecek bir şekilde yapılır; önce bedenin üst kısmındaki giysiler
çıkarttırılır; bedenin alt kısmındaki giysiler, üst kısmındaki giysiler
giyildikten sonra çıkarttırılır. Bu giysiler mutlaka aranır.
d) Arama sırasında bedene dokunulmaması
için gerekli özen gösterilir.
e) Arama, mümkün olduğunca kısa bir süre
içinde bitirilir.
Yapılan aramanın neticesinde bir suça
ilişkin iz, eser, emare ve delil elde edilirse, kişi yakalanır.
Bu maddede yazılı işlemler gece de
yapılabilir.
Araçlarda arama
Madde 29 - Araçlarda aramanın gerçekleştirileceği
yerde, öncelikle kişilerin kaçmasını ve saldırmasını engelleyecek şekilde
gerekli güvenlik tedbirleri alınır.
Araç araması sırasında, yapılan aramanın
konusu olan eşyanın ne olduğu veya aramanın yapılmasına temel teşkil eden
sebepler ilgiliye açıklanır.
Araç araması, kişiye en az sıkıntı
verici şekilde ve makul olan en kısa sürede yapılır.
Araç araması, aracın ilk durdurulduğu
yerde veya o yerin yakınında, mümkün olduğu kadar başkalarının göremeyeceği
tarzda yapılır. Detaylı inceleme yapılması gereken hâllerde, başka yere
götürülerek arama yapılabilir.
Deniz şartları sebebiyle aramanın
denizde mümkün olmaması veya deniz aracının ayrıntılı aranmasının gerektiği
hâllerde şüpheli deniz aracı en yakın ve uygun limana çekilerek arama limanda
yapılabilir.
Araç araması sırasında rastlanan özel
kâğıt ve zarflar, içinde müsadereye tâbi bir eşya bulunması ihtimali dışında
açılmaz; açılsa dahi yazılı bilgiler okunamaz.
Yapılan aramanın neticesinde bir suça
ilişkin iz, eser, emare ve delil elde edilirse, kişi yakalanır.
Boş araçların aranmasında, arama
yapıldığını belirten bir not bırakılır. Bu notta, arama tutanağının bir
kopyasının alınabileceği yer belirtilir.
Bu maddede yazılı işlemler gece de
yapılabilir.
Konut, işyeri ve eklentilerinde aramanın
yapılması1
Madde 30 – Haklarında gıyabî tutuklama veya
tutuklama kararı ile yakalama emri veya zorla getirme kararı bulunan kişilerin
yakalanması için yapılacak aramalarda, ayrıca arama kararı verilmesi gerekli
değildir. Bu gibi hâllerde sadece yakalanacak kişiyle ilişkili işlemler
yapılabilir. O yerde bulunan diğer kişiler hakkında, ayrıca karar verilmemişse,
arama yapılamaz.1
Kolluk, arama yapılacak kapalı yerlerde
ve eklentilerinde gerekli güvenlik önlemlerini alarak kapıyı çalar.
Hâkim kararı veya kanunla yetkili
kılınmış merciin yazılı emriyle yapılan aramalarda veya karar alınmasını
gerektirmeyen işlemlerde, mümkünse o yere girme izni verme yetkisine sahip
kişilerle iletişim kurulmasına çalışılır, kolaylık gösterilmesi istenir.
Aşağıdaki hâllerde iletişim kurmadan
arama amacıyla kapalı yerlere ve eklentilerine girilir:
a) Arama yapılacak olan yerin konut veya
yerleşim yeri olarak kullanılmadığının bilinmesi,
b) Arama esnasında bu yerlerde kimsenin
olmadığının anlaşılması,
c) Bu yerlerde oturan veya izin vermeye
yetkili kişinin arama öncesinde bilgilendirilmesinin, delil karartmasına yol
açarak aramanın amacını tehlikeye sokacak veya kolluk memurlarını veya diğer
bireyleri tehlikeye düşürebilecek olması.
Diğer hâllerde, kolluk memurları arama
kararını gösterirler.
Gecikmesinde sakınca veya tehlike
bulunması hâlinde, bilgilendirme içeri girildikten sonra da yapılabilir.
Aramayla görevlendirilenler, aramaya
karşı çıkılması hâlinde, durumun haklı kıldığı ölçüde güç kullanarak direnci
ortadan kaldırabilirler. Bilgilendirme yapıldıktan sonra, kapı açılmadığı
takdirde güç kullanılacağı ihtar edilir ve buna rağmen kapı açılmazsa zorla eve
girilir ve arama gerçekleştirilir. Güç, kademeli bir şekilde artarak
kullanılabilir.
Bulundurulması suç teşkil eden eşyanın
arandığı evde bulunan kişilerin üstü, güvenlik veya suç eşyasının elde edilmesi
amacıyla aranır.
Arama, bulunması istenen şeyin boyutu ve
niteliği göz önüne alınarak, amaca ulaşmak için gerekli olan ölçüde
gerçekleştirilir.
Aranacak yerde bulunan kişilerin özel
hayatlarına ve mallarına gereken azamî özen gösterilir.
Kasa gibi, açılması özellik isteyen
eşya, kolluk tarafından veya masrafları kollukça karşılanmak üzere bu konudaki
meslek erbabına açtırılır. Bu işlemin o yerde yapılmasının masraflı, külfetli
veya oraya zarar verebilecek nitelikte olması durumunda, eşya kolluk tarafından
muhafaza edilen başka bir yere götürülerek de açılabilir.
Arama sırasında rastlanan özel kâğıt ve
zarflar, içinde müsadereye tâbi bir eşya bulunması ihtimali dışında açılmaz;
açılsa dahi yazılı bilgiler okunamaz.
Aramada hazır bulundurulacaklarla ilgili
olarak aşağıdaki hükümler uygulanır:
a) Aranacak yerlerin sahibi veya eşyanın
zilyedi aramada hazır bulunabilir; kendisi bulunmazsa temsilcisi veya ayırt
etme gücüne sahip hısımlarından biri veya kendisiyle birlikte oturmakta olan
bir kişi veya komşusu hazır bulundurulur.
b) Şüphelinin veya sanığın
yakalanabilmesi veya suç delillerinin elde edilebilmesi amacıyla, diğer bir
kişinin konutu, işyeri veya ona ait diğer yerlerde yapılacak aramalarda, zilyet
ve bulunmazsa yerine çağrılacak kişiye, aramaya başlamadan önce aramanın amacı
hakkında bilgi verilir.
c) Kişinin avukatının aramada hazır
bulunmasına engel olunamaz.
d) Geceleyin herkesin girip çıkabileceği
lokanta, bar, pavyon, gazino, meyhane gibi yerler ile kıraathane ve oyun
oynatılan benzeri yerlerin aranmasında tanık bulundurulması gerekmez.
Aramanın zamanı
Madde 31 - Arama, kararda veya yazılı emirde
belirtilen süre içerisinde yapılır. Her arama kararı, aksine bir hüküm
içermiyorsa sadece bir kez arama yapma yetkisi verir.
Aramanın amacını tehlikeye sokan acil
bir durum yoksa, adlî arama gündüz yapılır.
Konutta, işyerinde veya diğer kapalı
yerlerde adlî arama gece yapılamaz. Ayrıca bu yerlerde kolluk âmirinin yazılı
emriyle de arama yapılamaz. Ancak;
a) Suçüstü hâlinde,
b) Gecikmesinde sakınca bulunan hâlde,
c) Firar eden kişi veya tutuklu veya
hükümlünün tekrar yakalanması hâlinde,
d) Geceleyin herkesin girip çıkabileceği
2559 sayılı Polis Vazife ve Salâhiyet Kanununun 7 nci maddesinde sayılan umuma
açık istirahat ve eğlence yerlerinde,
gece adlî arama yapılabilir.
Önleme aramaları, denetimler ve
kontroller her zaman yapılabilir.
Nezarethanelerde yapılacak arama
Madde 32 - Nezarethanelerde yapılacak aramalar
için Yakalama, Gözaltına Alma ve İfade Alma Yönetmeliği hükümleri saklıdır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Aramalara ilişkin kayıt defteri
Madde 33 - Her kolluk biriminde, bu
yönetmelik uyarınca yapılan aramalara ilişkin karar, yazılı emir ve diğer
bilgilerin kaydedileceği bir defter tutulur.
Bu defterde kayıtlı bilgiler; adlî ve
idarî soruşturmalar, ilgilinin taleplerinin karşılanması ve istatistikî çalışmalar
dışında kullanılamaz.
Bu defter, silinme ve muhtemel bilgi
kaybı riskine karşı gerekli önlemler alınmak ve bilgiler yedeklenmek suretiyle
bilgisayar ortamında da tutulabilir.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
Madde 34 - 24/5/2003 tarihli ve 25117 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanan Adlî ve Önleme Aramaları Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 35 - Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 36 - Bu Yönetmelik hükümlerini Adalet
ve İçişleri Bakanları yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder