YAKALAMA-GÖZALTI-İFADE
ALMA-ARAMA-EL KOYMA YETKİLERİ(Gözaltı Yetkisi)
2-Gözaltına Alma Yetkisi ve Gözaltı Süreleri
Gözaltına Alma: Yakalanan kişi hakkındaki
işlemler tamamlanıncaya kadar, kanuni süre içerisinde sağlığına zarar
vermeyecek şekilde özgürlüğünün C.savcısının emriyle geçici olarak kısıtlanıp alıkonulmasına denir.
·
Gözaltı süresi, yakalama anından itibaren
başlar.
·
Gözaltı süresi, yakalama yerine en yakın
hâkim veya mahkemeye gönderilmesi için zorunlu süre hariç, yakalama
anından itibaren 24 saati geçemez.
·
Yakalama yerine en yakın hâkim veya
mahkemeye gönderilme için zorunlu süre 12 saatten fazla olamaz.
·
Gözaltına alma, bu tedbirin soruşturma
yönünden zorunlu olmasına ve kişinin bir suçu işlediği şüphesini gösteren somut delillerin varlığına bağlıdır.
·
Gözaltına alınan kişilerin yakınlarına
bilgi verilir ve bu işlem yakalananın kaçmasını önleyici tedbirler
alındıktan sonra yapılır.
·
Gözaltına alınan kişilerin
yeme içme masrafı EGM bütçesinden karşılanır. Gözaltında
bulunduğu sürece zorunlu ihtiyaçları karşılanır.
Gözaltına alınma şartları;
1. Kişi
hakkında bir soruşturma bulunması,
2. Soruşturma
yönünden gözaltı tedbirinin uygulanmasının zorunlu olması,
3. Kişinin
bir suçu işlediğini düşündürecek emarelerin bulunması.
1-ANAYASA’ya Göre Gözaltı
Süresi
DAYANAK
|
KİŞİ/KİŞİLER ve GÖZALTI SÜRELERİ
|
Anayasa
Madde 19
Tutulma
yerine en yakın mahkemeye gönderilme süresi olan 12 saat hariç
|
·
Yakalanan
1 kişi ise: En geç 48 saat
·
3
veya daha fazla kişi: En geç 4 gün
|
2-CMK’ya Göre Gözaltı Süresi
DAYANAK
|
KİŞİ/KİŞİLER ve GÖZALTI SÜRELERİ
|
SÜRE UZATIMI
|
CMK
Madde 91
Tutulma
yerine en yakın mahkemeye gönderilme süresi olan 12 saat hariç
|
·
Bireysel suçlar: En
fazla 24 saat
·
Toplu suçlar: En
fazla 24 saat
|
·
Bireysel suçlarda: Uzatma yok.
·
Toplu suçlarda: 24 saat+1+1+1=4 gün (Savcı talebi)
|
3-O’HAL Döneminde Gözaltı
Süresi
DAYANAK: (KHK 684)
Gözaltı süresi, şüphelinin yakalama yerine en yakın hâkim veya
mahkemeye gönderilmesi için zorunlu süre hariç (12 saat);
1. Yakalama
anından itibaren 7 günü geçemez. Delillerin toplanmasındaki güçlük veya
şüpheli sayısının çokluğu nedeniyle Cumhuriyet savcısı, gözaltı süresinin 7 gün süreyle uzatılmasına yazılı olarak
emir verebilir. (7+7=14
gün)
2. Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar
ve toplu işlenen suçlar nedeniyle
gözaltına alınan kişiler hakkında gözaltı süresi en çok
30 gün olarak
uygulanır.
4-Sıkıyönetim Döneminde
Gözaltı Süresi
·
DAYANAK: Sıkıyönetim Kanunu Madde 15
·
YETKİLİ MAKAM: Sıkıyönetim Komutanı
Sıkıyönetim Komutanı;
1. Kişileri
sıkıyönetim komutanlığı nezdindeki askeri mahkemeye sevk ve tutuklanmaları
gerekip gerekmediği hakkında bir karar alınıncaya kadar gözetim altında
tutabilir.
2. Bu süre 15
günden fazla
olamaz. Ancak, delillerin
araştırılıp tespitinin uzun süre alması sebebiyle kişilerin 15
gün içinde hakim önüne çıkarılmalarına imkan bulunmaması halinde sanıklar
soruşturmanın bitiminde ve herhalde 30 gün içinde yetkili hakim önüne
çıkarılırlar.(15+15=30 gün)
3. Gözetim
altında bulunanlar ilk 15 gün sonunda hakim önüne çıkarılamadıkları takdirde
sıkıyönetim komutanı bu kişilerin durumunu bu süre sonunda inceler ve hakim
önüne çıkarılıp çıkarılmamaları konusunda karar verir.
4. Aynı kişi için aynı suç isnadı sebebiyle yeni
deliller çıkması gibi haklı bir sebep yok iken bu yetki bir defadan fazla
kullanılamaz.
KHK ile Kolluk Amirlerine Verilen Gözaltı Yetkisi
·
Suçüstü halleriyle sınırlı olmak
kaydıyla; kişi hakkında aşağıdaki belirtilen suçlarda mülki
amirlerce belirlenecek kolluk amirleri tarafından 24 saate kadar,
·
Şiddet olaylarının yaygınlaşarak kamu
düzeninin ciddi şekilde bozulmasına yol açabilecek toplumsal
olaylar sırasında ve toplu olarak işlenen suçlarda 48 saate kadar
gözaltına alınma kararı verilebilir.
·
Gözaltına alma nedeninin ortadan kalkması
hâlinde veya işlemlerin tamamlanması üzerine derhal ve her halde en geç
yukarıda belirtilen sürelerin sonunda Cumhuriyet savcısına, yapılan işlemler
hakkında bilgi verilerek talimatı doğrultusunda hareket edilir.
·
Ancak kişi, en
geç 48 saat toplu olarak işlenen suçlarda 4 gün içinde hâkim önüne
çıkarılır.
Kolluk tarafından gözaltına alınan kişiler hakkında da gözaltına
ilişkin hükümler uygulanır.
·
Toplumsal olaylar sırasında işlenen cebir
ve şiddet içeren suçlar.
·
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk
Ceza Kanununda yer alan;
1. Kasten
öldürme,
2. Taksirle
öldürme,
3. Kasten
yaralama,
4. Cinsel
saldırı,
5. Çocukların
cinsel istismarı,
6. Hırsızlık,
7. Yağma,
8. Uyuşturucu
veya uyarıcı madde imal ve ticareti,
9. Bulaşıcı
hastalıklara ilişkin tedbirlere aykırı davranma,
10.
Fuhuş,
11.
Kötü muamele,
·
12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanununda yer alan suçlar.
·
6/10/1983 tarihli ve 2911 sayılı Toplantı
ve Gösteri Yürüyüşleri Kanununun 33 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinde belirtilen suçlar.
·
10/6/1949 tarihli ve 5442 sayılı İl
İdaresi Kanununa dayanılarak ilan edilen sokağa çıkma yasağını ihlal etme.
·
21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı
Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 3 üncü maddesinde belirtilen suçlar.
Yakalama ve Gözaltına İtiraz
Yakalama işlemine, gözaltına alma ve gözaltı süresinin
uzatılmasına ilişkin Cumhuriyet savcısının yazılı emrine karşı,
1. Yakalanan
kişi,
2. Müdafii,
3. Kanunî
temsilcisi,
4. Eşi
5. 1.ve
2. derecede kan hısımı, hemen serbest bırakılmayı sağlamak için sulh
ceza hâkimine başvurabilir.
·
Sulh ceza hâkimi incelemeyi evrak
üzerinde yaparak derhâl ve nihayet 24 saat dolmadan başvuruyu
sonuçlandırır.
·
Yakalamanın veya gözaltına alma veya
gözaltı süresini uzatmanın yerinde olduğu kanısına varılırsa başvuru reddedilir
ya da yakalananın derhâl soruşturma evrakı ile Cumhuriyet Savcılığında hazır
bulundurulmasına karar verilir.
Yeniden Yakalama Yasağı
·
Gözaltı süresinin dolması,
·
Sulh ceza hâkiminin kararı üzerine
serbest bırakılan kişi hakkında yakalamaya neden olan fiille ilgili yeni ve
yeterli delil elde edilmedikçe ve Cumhuriyet savcısının kararı olmadıkça bir daha aynı nedenle yakalama
işlemi uygulanamaz.
·
Gözaltına alınan kişi bırakılmazsa, en
geç bu süreler sonunda sulh ceza hâkimi önüne çıkarılıp sorguya
çekilir. Sorguda müdafii de hazır bulunur.
Gözaltı İşlemlerinin Denetimi
Cumhuriyet başsavcıları veya görevlendirecekleri Cumhuriyet
savcıları, adlî görevlerinin gereği olarak,
1. Gözaltına
alınan kişilerin bulundurulacakları nezarethaneleri,
2. Varsa
ifade alma odalarını,
3. Bu
kişilerin durumlarını,
4. Gözaltına
alınma neden ve sürelerini,
5. Gözaltına
alınma ile ilgili tüm kayıt ve işlemleri denetler; sonucunu Nezarethaneye
Alınanlar Defterine kaydederler.
Yakalanan veya Gözaltına Alınanın Durumunun
Yakınlarına Bildirilmesi
·
Şüpheli veya sanık yakalandığında,
gözaltına alındığında veya gözaltı süresi uzatıldığında, Cumhuriyet
savcısının emriyle bir
yakınına veya belirlediği bir kişiye gecikmeksizin haber verilir.
·
Yakalanan veya gözaltına alınan yabancı ise, yazılı
olarak karşı çıkmaması halinde, durumu, vatandaşı olduğu devletin
konsolosluğuna bildirilir.
Gözaltına alınan kişilerin;
1. Bulundurulacakları
nezarethanelerin maddi koşulları,
2. Bu
kişinin hangi görevlinin sorumluluğuna bırakılacağı,
3. Sağlık
kontrolünün nasıl yapılacağı,
4. Gözaltı
işlemlerine ilişkin kayıt ve defterlerin nasıl tutulacağı,
5. Gözaltına
alınmanın başlangıcında ve bu tedbire son verildiğinde hangi tutanakların
tutulacağı ve
6. Gözaltına
alınan kişiye hangi belgelerin verileceği ile
7. Kolluk
tarafından gerçekleştirilen yakalama işlemlerinin yürütülmesinde uyulacak
kurallar, yönetmelikte gösterilir.
Şüphelinin veya Sanığın Müdafi
Seçimi
·
Şüpheli veya sanık, soruşturma
ve kovuşturmanın her aşamasında bir veya birden fazla müdafiin yardımından
yararlanabilir; kanunî
temsilcisi varsa, o da şüpheliye veya sanığa müdafi seçebilir.
·
Soruşturma
evresinde, ifade almada en çok 3
avukat hazır
bulunabilir.
·
Örgüt
faaliyeti çerçevesinde işlenen suçlar bakımından yürütülen kovuşturmalarda, duruşmada en çok 3 avukat hazır bulunabilir.
·
Soruşturma ve kovuşturma evrelerinin her
aşamasında avukatın, şüpheli veya sanıkla görüşme, ifade alma veya sorgu
süresince yanında olma ve hukuki yardımda bulunma hakkı engellenemez,
kısıtlanamaz.
Müdafiin Görevlendirilmesi
·
Şüpheli veya sanıktan kendisine bir
müdafi seçmesi istenir. Şüpheli veya sanık, müdafi seçebilecek durumda olmadığını
beyan ederse, istemi halinde bir müdafi görevlendirilir.
·
Müdafii bulunmayan şüpheli veya sanık; çocuk,
kendisini savunamayacak derecede malul veya sağır ve dilsiz ise, istemi
aranmaksızın bir müdafi görevlendirilir.
·
Alt
sınırı 5 yıldan fazla hapis cezasını gerektiren suçlardan dolayı yapılan soruşturma ve
kovuşturmada istemi aranmaksızın bir müdafi görevlendirilir.
·
Zorunlu müdafilikle ilgili diğer
hususlar, Türkiye
Barolar Birliğinin görüşü alınarak çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Müdafinin Yasaklanması
·
CMK 149 uncu maddeye göre seçilen veya
150 nci maddeye göre görevlendirilen ve Türk Ceza Kanununun 220 ve 314 üncü
maddesinde sayılan suçlar ile terör suçlarından şüpheli, sanık veya hükümlü
olanların müdafilik veya vekillik görevini üstlenen avukat, hakkında bu fıkrada
sayılan suçlar nedeniyle soruşturma ya da kovuşturma bulunması halinde müdafilik
veya vekillik görevini üstlenmekten yasaklanabilir.
·
Cumhuriyet savcısının yasaklamaya ilişkin
talebi hakkında, hâkim veya mahkeme tarafından gecikmeksizin karar verilir. Bu
kararlara karşı itiraz edilebilir. İtiraz sonucunda yasaklama kararının
kaldırılması halinde avukat görevini devam ettirir.
·
Müdafilik görevinden yasaklama kararı,
avukat hakkındaki soruşturma veya kovuşturma konusu suçla sınırlı olmak üzere, 1
yıl süre ile verilebilir. Ancak, soruşturma veya kovuşturmanın niteliği
itibariyle bu süreler 6 aydan fazla olmamak üzere en fazla 2 defa
uzatılabilir.(1+6ay+6ay=2yıl)
·
Soruşturma sonunda kovuşturmaya yer
olmadığına dair karar verilmesi veya kovuşturma sonunda mahkûmiyet dışında bir
karar verilmesi halinde, kesinleşmesi beklenmeksizin yasaklama kararı
kendiliğinden kalkar.
·
Görevden yasaklama kararı, şüpheli, sanık
veya hükümlü ile yeni bir müdafi görevlendirilmesi için derhal ilgili baro
başkanlığına bildirilir.
·
Müdafi veya vekil görevden yasaklanmış
bulunduğu sürece başka davalarla ilgili olsa bile müdafiliğini
veya vekilliğini üstlendiği kişiyi ceza infaz kurumunda veya tutukevinde
ziyaret edemez.
Müdafiin Dosyayı İnceleme
Yetkisi
·
Müdafi, soruşturma evresinde dosya içeriğini
inceleyebilir ve istediği belgelerin bir örneğini harçsız olarak alabilir.
·
Müdafiin dosya içeriğini inceleme veya
belgelerden örnek alma yetkisi, soruşturmanın amacını tehlikeye düşürebilecek
ise Cumhuriyet
savcısının istemi üzerine hâkim kararıyla kısıtlanabilir.
·
Müdafi, iddianamenin mahkeme tarafından
kabul edildiği tarihten itibaren dosya içeriğini ve muhafaza altına alınmış delilleri
inceleyebilir; bütün tutanak ve belgelerin örneklerini harçsız olarak alabilir.
·
Haklardan suçtan zarar görenin vekili de
yararlanır.
Müdafi ile Görüşme
1. Şüpheli
veya sanık, vekâletname aranmaksızın müdafii ile her zaman ve konuşulanları
başkalarının duyamayacağı bir ortamda görüşebilir.
2. Bu
kişilerin müdafii ile yazışmaları denetime tâbi tutulamaz.
3. TCK İkinci
Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümlerinde
tanımlanan suçlar ve Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar ile örgüt
faaliyeti çerçevesinde işlenen uyuşturucu ve uyarıcı madde imâl ve ticareti
suçları bakımından gözaltındaki şüphelinin müdafi ile görüşme hakkı Cumhuriyet savcısının istemi üzerine, hâkim
kararıyla 24 saat süreyle kısıtlanabilir; bu zaman zarfında ifade alınamaz.
Müdafiin Görevlendirilmesinde
Usul
CMK 150. maddede yazılı olan hâllerde, müdafi;
1. Soruşturma
evresinde, ifadeyi alan merciin veya sorguyu yapan hâkimin
istemi üzerine,
2. Kovuşturma
evresinde, mahkemenin istemi üzerine, Baro tarafından
görevlendirilir.
3. Şüpheli
veya sanığın kendisinin sonradan müdafi seçmesi halinde, baro tarafından
görevlendirilen avukatın görevi sona erer.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder