Polisin Yakalama-Gözaltına
Alma-İfade Alma Yetkileri
1-Polisin
Yakalama Yetkisi
Yakalama:
Kamu güvenliğine, kamu düzenine veya kişinin vücut veya hayatına yönelik var
olan bir tehlikenin giderilmesi için denetim altına alınması gereken veya suç
işlediği yönünde hakkında kuvvetli iz, eser, emare ve delil bulunan kişinin
gözaltına veya muhafaza altına alma işlemlerinden önce özgürlüğünün geçici
olarak ve fiilen kısıtlanarak denetim altına alınmasını,ifade eder.
Kolluk görevlileri;
1. G.S.B.H ve
Cumhuriyet savcısına veya derhal âmirlerine müracaat imkânı olmayan hâllerde;
hakkında yakalama emri düzenlenmesi veya tutuklama kararı verilmesi gereken
kişileri ya da suçüstü hâlinde veya G.S.B.H suç işlendiğine veya suça teşebbüs
edildiğine dair haklarında kuvvetli iz, eser, emare ve delil bulunan şüphelileri,
2. Kolluk
kuvvetinin kanun ve usul dairesinde verdiği emre itaatsizlik edenleri ve aldığı tedbirlere
uymayanları,
3. Görev
yaparken mukavemette
bulunan veya görevinden
alıkoymak maksadıyla kolluk kuvvetine zorla karşı koyan ve
yakalanmadıkları taktirde hareketlerine devam etmeleri ihtimali bulunan
kişileri,
4. Haklarında
yetkili mercilerce verilen yakalama emri, yakalama ve tutuklama kararı
bulunanları veya kanunla
istenilen bir mükellefiyeti yerine getirmedikleri için yakalanması gerekenleri,
5. Uyuşturucu ve uyarıcı maddeleri alan, satan, bulunduran veya kullananları,
6. Halkın rahatını bozacak veya rezalet çıkaracak
derecede sarhoş olanları veya sarhoşluk hâlinde başkalarına saldıranları,
7. Halkın
huzur ve sükûnunu bozanlardan, yapılan uyarılara rağmen bu hareketlerine devam
edenlerle, başkalarına saldırıya yeltenenleri ve kavga edenleri,
8. Bir
kurumda tedavi, eğitim ve ıslahı için kanunlarla belirtilen esaslara uygun
olarak, alınan tedbirlerin yerine getirilmesi amacıyla toplum için tehlike
teşkil eden akıl hastası, uyuşturucu ve uyarıcı madde veya alkol tutkunu,
serseri veya hastalık bulaştırabilecek kişileri,
9. Haklarında
mahkemece çocuk bakım ve yetiştirme yurtlarına veya benzeri resmî veya özel
kurumlara yerleştirilmesine veya yetkili merci önüne çıkarılmasına karar verilen
çocukları,
10.
Usulüne aykırı şekilde ülkeye girmek
isteyen veya giren veya hakkında sınır dışı etme veya geri verme kararı alınan
kişileri,doğrudan yakalayabilir.
·
Kimliğini bir belgeyle veya kolluk
kuvvetince tanınmış veya güvenilir kişilerin tanıklığı ile ispat edemeyenlerle,
gösterdikleri belgelerin doğruluğundan şüphe edilen kişileri, aranan kişilerden
olup olmadıkları anlaşılıncaya veya gerçek kimliği ortaya çıkıncaya kadar 24 saati geçmemek üzere, yakalama ve muhafaza altına
almaya yetkilidir. Bu
kişilere kimliklerini ispatlamaları hususunda gerekli kolaylık gösterilir.
Herkes Tarafından Geçici
Olarak Yakalama Yapılabilen Haller
1. Suçüstü,
2. Kişiye suçu
işlerken rastlanması,
3. Suçüstü bir fiilden dolayı izlenen kişinin
kaçması ihtimalinin bulunması veya hemen kimliğini belirleme imkânının
bulunmaması hallerinde herkes tarafından yakalama yapılabilir.
Yakalama İşlemi Usul ve
Esasları
·
Soruşturma ve kovuşturması şikâyete bağlı
olmakla birlikte, beden veya akıl hastalığı, malûllük veya güçsüzlükleri nedeniyle
kendilerini idareden aciz bulunanlara karşı işlenen suçüstü
hâllerinde kişinin yakalanması şikâyete bağlı değildir.
·
Soruşturma ve kovuşturması şikâyete bağlı
olan suç hakkında, şikâyetten önce şüpheli yakalanmış olursa
şikâyete yetkili olan kimseye ve bunlar birden fazla ise hiç olmazsa birine
yakalama bildirilir.
·
Yakalama;
1. Hâkim kararı,
2. Cumhuriyet savcısının emri,
3. Belli durumlarda doğrudan kolluk kuvveti,
4. Suçüstü hâlinde herkes tarafından yapılabilir.
·
Yakalanan kişinin kaçmasını, kendisine
veya başkalarına zarar vermesini önlemek amacıyla kaba üst araması yapılarak,
silah ve bunun gibi unsurlardan arındırılması sağlanır.
·
Yakalama sırasında suçun iz, emare, eser
ve delillerinin yok edilmesini veya bozulmasını önleyecek tedbirler alınır.
·
Yakalanan kişiye, suç
ayrımı gözetilmeksizin yakalama sebebi ve hakkındaki iddialar ile susma ve
müdafiden yararlanma, yakalanmaya itiraz etme hakları ile diğer kanunî hakları
ve itiraz hakkını nasıl kullanacağı, herhalde yazılı, bunun hemen mümkün
olmaması hâlinde sözlü olarak derhal bildirilir.
·
Kolluk kuvveti tarafından yapılan yakalama hâlinde işlem,
yakalanan kişi ve uygulanan tedbirler derhal Cumhuriyet savcısına bildirilir.
·
Yakalamadan ve gözaltı süresinin
uzatılmasına ilişkin emirden, yakalananın bir yakınına veya belirlediği bir
kişiye Cumhuriyet savcısının emriyle gecikmeksizin haber verilir.
·
Yakalama işlemi bir tutanağa bağlanır. Bu
tutanağa yakalananın;
1. Hangi
suç nedeniyle,
2. Hangi
koşullarda,
3. Hangi
yer ve zamanda yakalandığı,
4. Yakalamayı
kimlerin yaptığı,
5. Hangi
kolluk mensubunca tespit edildiği,
6. Haklarının
tam olarak anlatıldığı açıkça yazılır, bu tutanağın bir sureti yakalanan kişiye
verilir. Bu kişiye ayrıca haklarının yazılı olarak bildirildiğini ve kendisi
tarafından da bu hususun anlaşıldığını belirten “Yakalama
ve Gözaltına Alma Tutanağı Şüpheli ve Sanık Hakları Formu” tanzim edilerek imzalı bir
örneği verilir.
·
Suç işlerken rastlanması veya
suçüstü bir fiilden dolayı izlenen kişinin kaçması ihtimalinin bulunması
veya hemen kimliğini belirleme imkânının bulunmaması nedeniyle başkaları tarafından
yakalanıp kolluk görevlilerine teslim edilen veya bu hâllerde kolluk
görevlilerince yakalanan ya da haklarında tutuklama kararı veya yakalama emri
düzenlenmesini gerektiren ve G.S.B.H Cumhuriyet savcısına veya âmirlerine
derhal başvurma imkânı bulunmaması sebebiyle kolluk görevlilerince yakalanan
kişi ve olay hakkında Cumhuriyet savcısına hemen bilgi verilerek, emri
doğrultusunda işlem yapılır.
·
Cumhuriyet savcısı tarafından verilen
sözlü emir, en kısa zamanda yazılı hâle dönüştürülerek mümkün olması hâlinde en
seri iletişim vasıtasıyla ilgili kolluğa bildirilir; aksi halde ilgili kolluk
görevlilerince alınmasına hazır edilir. Ancak, kolluk görevlisi emrin yazılı
hâle getirilmesini beklemeden sözlü emrin gereğini yerine getirir.
·
Yakalanan kişi, Cumhuriyet savcısının
emri ile serbest bırakılmazsa, soruşturmanın tamamlanması için gözaltına
alınır.
·
Muhafaza altına alınmak amacıyla
yakalanan kişiler hakkında da, yakalama sebebi, yakalamaya itiraz etme hakkı ve
bu hakkı nasıl kullanacağı derhal bildirilir. Bu kişilerden ıslah veya tedavi
kurumuna götürülmesi gerekenlerin ilgili kurumlarca teslim alınmaları sağlanır. Teslim
alınmaması hâlinde, durum bir tutanakla tespit edilir ve tutanağın bir sureti mülkî amire gönderilir.
Yakalanan ve Nakledilecek
Şahıslara Uygulanacak Tedbirler
·
Yakalanan veya tutuklanarak bir yerden
diğer bir yere nakledilen kişilere, kaçacaklarına ya da kendisi veya başkalarının
hayat ve beden bütünlükleri bakımından tehlike arz ettiğine ilişkin
belirtilerin varlığı hâllerinde kelepçe takılabilir.
Yakınlarına Haber Verme
Yakalanan kişinin;
1. Kendisi
ile birlikte bir kişi varsa bu kişi vasıtasıyla,
2. Suçun
işlendiği veya yakalandığı yerde ikamet ediyorsa ve haber vereceği yakınının
telefon numarasını biliyorsa ya da kolluk vasıtasıyla sair suretle tespit
edilebiliyorsa, telefon ile,
3. Haber
vereceği yakınının telefon
numarasını bilmiyorsa ilgili yer kolluğu vasıtasıyla,
4. Konutu suç yeri dışında ise telefonla veya
kişinin adresinin bulunduğu yerle ilişki kurulmak suretiyle,yakalandığı,
gözaltına alındığı veya gözaltı süresinin uzatıldığı Cumhuriyet
savcısının emriyle gecikmeksizin
bir yakınına veya belirlediği bir kişiye haber verilir.
5. Yakalanan
veya gözaltına alınan kişi yabancı ise, yazılı
olarak karşı çıkmaması hâlinde, durumu vatandaşı olduğu ülkenin
büyükelçiliği veya konsolosluğuna haber verilir.
6. Muhafaza
altına alınmak amacıyla kişinin yakalandığı, istediği kanunî yakınlarına derhal bildirilir.
Sağlık Kontrolü
·
Yakalanan kişinin gözaltına
alınacak olması veya zor kullanılarak yakalanması hâllerinde hekim kontrolünden geçirilerek
yakalanma anındaki sağlık durumu belirlenir.
·
Gözaltına alınan kişinin herhangi bir
nedenle yerinin
değiştirilmesi, gözaltı
süresinin uzatılması, serbest bırakılması veya adlî mercilere
sevk edilmesi işlemlerinden önce de sağlık
durumu hekim raporu ile tespit edilir.
·
Gözaltına alınanlardan herhangi bir
nedenle sağlık
durumu bozulanlar ile sağlık durumundan şüphe edilenler, derhal hekim
kontrolünden geçirilerek gerekiyorsa tedavileri yaptırılır. Bu durumdaki kişilerden kronik bir
rahatsızlığı olanların, istekleri hâlinde varsa kendi hekimi nezaretinde resmî
hekim tarafından
muayene ve tedavi edilmeleri sağlanır.
·
Gözaltına alınan kişinin ifadesini
alan veya soruşturmayı yürüten kolluk görevlisi ile bu kişiyi tıbbi muayeneye
götüren kolluk görevlisinin farklı olması zorunludur. Ancak personel
yetersizliği nedeniyle farklı kolluk görevlisinin bulunmaması hâlinde bu durum
belgelendirilir.
·
Tıbbi
muayene, kontrol ve tedavi, adlî tıp
kurumu veya resmî sağlık kuruluşlarınca yapılır.
·
Hekim
raporu 3 nüsha hâlinde
düzenlenir.
·
Kolluk görevlileri tarafından, hekim raporunu
verecek birime, yakalananın nezarethaneye giriş raporu mu, yoksa
çıkış raporu için mi getirildiği yazılı olarak bildirilir.
·
Yakalama veya nezarethaneye giriş
raporunun bir nüshası raporu tanzim eden sağlık kuruluşunda saklanır, ikinci nüshası gözaltına
alınana, üçüncü nüsha ise soruşturma dosyasına eklenmek üzere ilgili
kolluk görevlisine verilir.
Gözaltı
süresinin uzatılması veya yer değişikliği ya da nezarethaneden çıkış sırasında
düzenlenen hekim raporlarından;
1. Bir
nüshası sağlık kuruluşunda saklanır,
2. İki
nüshası ise raporu düzenleyen sağlık kuruluşunca kapalı ve mühürlü bir zarf
içerisinde ilgili Cumhuriyet
başsavcılığına en
seri şekilde gönderilir.
3. Bunlardan
bir nüshası Cumhuriyet savcısı tarafından gözaltına alınanın
kendisine veya vekiline verilir, bir nüshası ise soruşturma dosyasına eklenir.
4. Bu
raporların düzenlenmesinde ve Cumhuriyet başsavcılığına gönderilmesinde
belirtilen gizlilik kurallarına uyulur ve bu amaçla gerekli
tedbirler ilgili sağlık kuruluşunca alınır.
·
Hekim muayene esnasında işkence,
neticesi sebebiyle ağırlaşmış işkence, eziyet suçlarının işlendiği yolunda
herhangi bir bulguya rastlaması hâlinde, keyfiyeti derhal Cumhuriyet savcısına
bildirir.
·
Hekim ile muayene edilen şahsın yalnız
kalmaları, muayenenin hekim hasta ilişkisi çerçevesinde yapılması esastır.
Ancak, hekim
kişisel güvenlik endişesini ileri sürerek muayenenin kolluk görevlisinin
gözetiminde yapılmasını isteyebilir. Bu istek belgelendirilerek yerine
getirilir. Bu durumda gözaltına
alınan kişinin talebi hâlinde müdafi de muayene sırasında gecikmeye neden olmamak
kaydıyla hazır bulunabilir.
·
Kadının muayenesi, talebi
hâlinde ve olanaklar elverdiğinde bir kadın hekim tarafından yapılır. Muayene edilecek kadının talebine
rağmen kadın hekimin bulunmaması halinde, muayene sırasında hekim ile birlikte
sağlık mesleği mensubu bir kadın personelin bulundurulmasına özen gösterilir.
Güvenlik Araması
Gözaltı birimine getirilen kişi hakkında aşağıdaki hükümler
uygulanır:
1. Nezarethaneye
veya zorunlu hâllerde bu amaca tahsis edilen yerlere konulmadan
önce usulünce aranır.
2. Kadının
üst veya vücudunun aranması, bir kadın görevli veya bu amaçla
görevlendirilecek diğer bir kadın tarafından yapılır.
3. Kendisine
zarar verebilecek kemer, kravat, ip, kesici ve delici alet gibi nesnelerden arındırılır.
4. Üzerinden
çıkan eşya ve para muhafaza altına alınır. Paranın nev’i,
seri numarası ve miktarı, eşyanın vasıfları ve markasını belirten bir tutanak
düzenlenir ve bu tutanağın bir sureti üstü aranan kişiye verilir.
Nezarethane İşlemleri
·
Üst araması yapılan kişinin nezarethaneye
girişi, “Nezarethaneye
Alınanların Kaydına Ait Defter”e kaydedilerek
sağlanır.
Nezarethane işlemlerinde;
1. Aynı suçla ilgisi olanlar,
2. Birbirine hasım olanlar,
3. Erkek ve kadınlar bir araya konulmazlar,
4. Çocuklar yetişkinlerden ayrı tutulurlar.
·
Nezarethanede zarurî hâller dışında beşten fazla kişi bir arada bulundurulmaz.
·
Tuvalet, temizlik gibi zorunlu
ihtiyaçların giderilmesi görevli memurun gözetiminde sağlanır.
·
Yiyecek ve içecekler önceden kontrol
edilir.
·
Gözaltına alınan kişi saldırgan bir tutum
sergilemeye başladığı veya kendisine zarar vermeye kalkıştığı takdirde önce
sözle kontrol altına alınmaya çalışılır. Bu mümkün olmadığı takdirde,
hareketini giderecek derecede kuvvet kullanılabilir. Ancak zarurî
olmadıkça gerek kendisinin gerek başkasının hayatı, vücut bütünlüğü veya
sağlığı tehlikeye girmedikçe kuvvet kullanılmaz.
·
Saldırgan tutum ve davranışları kontrol
altına alınamayan kişiler tıbbi müdahalede bulunulması için sağlık
kuruluşlarına gönderilir.
·
Gözaltına alınan kişilerin yaşama
haklarını koruyucu gerekli önlemler alınarak, bu amaçla ilgili gözetlenebilir. Gözetleme
işlemi teknik imkanlar ölçüsünde kayda alınabilir.
·
Gözaltındaki kişinin beslenme, nakil,
sağlığının korunması ve gerektiğinde tedavisi, yakalandığının yakınlarına haber
verilmesi giderleri ilgili birimin bağlı olduğu Bakanlığın bütçe ödeneklerinden karşılanır.
Nezarethaneye Alınanların
Kaydına Ait Defter
Gözaltı işlemleri nezarete alınanların kaydına ait deftere
yazılmak suretiyle tespit edilir. Denetime tabi olan bu defterde:
·
Kimlik bilgileri;
1. Adı
ve soyadı,
2. Anne
ve baba adı,
3. Cinsiyeti,
4. Doğum
yeri ve tarihi,
5. Nüfusa
kayıtlı olduğu yer,
6. Cilt,
aile sıra ve kayıt numarası,
7. Yabancılar
için pasaport numarası,
8. İkamet
adresi, iş adresi ve telefon numaraları,
9. Türkiye
Cumhuriyeti kimlik numarası,
·
Gözaltına alınmasına esas bilgiler;
1. İsnat
edilen suç, gözaltına alınma nedeni,
2. Suç
yeri ve tarihi,
3. Kimin
emri ile yakalandığı ve nezarete alındığı,
4. Haber
verilen Cumhuriyet savcısının adı ve soyadı,
5. Cumhuriyet
savcısına haber verildiği tarih ve saat,
6. Bilgi
toplama işlem kısmı kaydı,
·
Giriş işlemleri;
1. Yakalamanın
yeri, tarihi ve saati,
2. Giriş
tarihi ve saati,
3. Girişte
alınan hekim raporunun verildiği makam, tarihi, sayısı ve özeti,
4. Üst
aramasında teslim alınan malzemeler, teslim eden ve teslim alanın imzası,
5. Giriş
işlemini yapan görevlinin adı, soyadı, rütbesi ve imzası,
·
Şüpheli ile ilgili işlemler;
1. Haber
verilen yakını veya belirlediği kişi, adres ve telefon numarası,
2. Haber
verilen diplomatik temsilciliğin adı ve telefon numarası,
3. Haber
veren personelin adı, soyadı, sicili ve imzası,
4. Haber
verme tarihi ve saati,
5. Şüphelinin,
hakkında haber verildiğine dair imzası,
6. Tercüman
temin edilip edilmediği, tercümanın adı, soyadı ve imzası,
7. Müdafi
istediği hakkındaki beyanı ve imzası,
8. Müdafi
talep etmiş ise baronun adı veya kendi avukatının adı ve soyadı,
9. Gelen
müdafiîn adı ve soyadı, sicil numarası, geliş saati ve imzası,
10.
Süre uzatımına karar veren makam,
kararının tarihi, sayısı ve uzatılan süre,
·
Çıkış işlemleri;
1. Çıkarıldığı
tarih ve saat,
2. Sevk
edildiği makam,
3. Sevk
evrakının tarihi ve sayısı,
4. Teslim
alan görevlinin adı, soyadı ve imzası,
5. Kişinin
kendisine teslim edilen malzemeler ve imzası,
6. Görevliye
teslim edilen malzemeler ve imzası,
7. Geçici
ayrılışlar,
8. İlân,
işlemler ve sonuç,
9. Çıkış
işlemini yapan görevlinin adı, soyadı, rütbesi ve imzası,
10.
Kontrol eden âmirin adı, soyadı, rütbesi
ve imzası,belirtilir.
·
Bu defterde, yukarıda belirtilen zorunlu
bilgilerin dışında gerekli görülen diğer bilgilere de yer verilebilir.
4-Adli Arama
Yetkisi
Adli Arama: Suç işlendikten sonra delil
elde etmek veya şüpheliyi yakalamak amacıyla yapılan aramadır.
Şüpheli veya Sanıkla İlgili Arama
Yakalanabileceği veya suç delillerinin elde edilebileceği
hususunda makul
şüphe varsa;şüphelinin veya sanığın üstü,
eşyası, konutu, işyeri veya ona ait diğer yerler aranabilir.
Diğer Kişilerle İlgili Arama
Şüphelinin veya sanığın yakalanabilmesi veya suç delillerinin
elde edilebilmesi amacıyla;
·
Diğer bir kişinin de üstü,
eşyası, konutu, işyeri veya ona ait diğer yerler aranabilir. Bu hâllerde
aramanın yapılması, aranılan kişinin veya suçun delillerinin belirtilen
yerlerde bulunduğunun kabul edilebilmesine olanak sağlayan olayların varlığına
bağlıdır.
·
Bu sınırlama, şüphelinin
veya sanığın bulunduğu yerler ile, izlendiği sırada girdiği yerler hakkında
geçerli değildir.
Gece Yapılacak Arama
·
Konutta, işyerinde veya diğer kapalı
yerlerde gece
vaktinde arama yapılamaz.
·
Suçüstü veya G.S.B.H ile yakalanmış veya
gözaltına alınmış olup da firar eden kişi veya tutuklu veya hükümlünün tekrar
yakalanması amacıyla yapılan aramalarda, birinci fıkra hükmü uygulanmaz.
Arama Kararı Vermeye
Yetkili Makamlar
1. Hâkim kararı,
2. G.S.B.H Cumhuriyet savcısının,
3. Cumhuriyet
savcısına ulaşılamadığı hallerde ise kolluk amirinin yazılı
emri ile kolluk
görevlileri arama yapabilirler.
·
Konutta, işyerinde ve kamuya açık olmayan
kapalı alanlarda arama, hâkim kararı veya G.S.B.H Cumhuriyet savcısının
yazılı emri ile yapılabilir.
·
Kolluk amirinin yazılı emri ile yapılan
arama sonuçları Cumhuriyet Başsavcılığına derhal bildirilir.
Arama
karar veya emrinde;
1. Aramanın nedenini
oluşturan fiil,
2. Aranılacak kişi,
aramanın yapılacağı
konut veya diğer yerin adresi ya da eşya,
3. Karar
veya emrin
geçerli olacağı zaman süresi, açıkça gösterilir.
4. Arama
tutanağına işlemi yapanların açık kimlikleri yazılır.
5. Cumhuriyet
savcısı hazır olmaksızın konut, işyeri veya diğer kapalı yerlerde arama
yapabilmek için o yer ihtiyar heyetinden veya komşulardan 2 kişi bulundurulur.
Askerî Mahallerde Yapılacak
Arama
·
Cumhuriyet savcısının istem ve
katılımıyla askeri makamlar tarafından yerine getirilir.
Aramada Hazır Bulunabilecekler
1. Aranacak
yerlerin sahibi veya eşyanın zilyedi,
2. Kendisi
bulunmazsa temsilcisi,
3. Ayırt
etme gücüne sahip hısımlarından biri,
4. Kendisiyle birlikte oturmakta olan bir kişi,
5. Komşusu aramada hazır bulunabilir.
6. CMK
117. maddenin birinci fıkrasında gösterilen hâllerde zilyet ve bulunmazsa
yerine çağrılacak kişiye, aramaya başlamadan önce aramanın amacı hakkında bilgi
verilir.
7. Kişinin
avukatının aramada hazır bulunmasına engel olunamaz.
Aramada Emir ya da
Karar Kapsamı Dışında Elde Edilen Bulgular ve Ele Geçirilen Kişiler
Usulüne uygun yapılan aramada;
1. Yapılmakta
olan soruşturma veya kovuşturmayla ilgisi olmakla birlikte, karar
veya yazılı emirde konu edilmeyen,
2. Yapılmakta
olan soruşturma veya kovuşturmayla ilgisi olmayan ancak, diğer
bir suçun işlendiği şüphesini uyandırabilecek,
bir delil elde edilirse; bu delil koruma altına alınır ve durum
Cumhuriyet başsavcılığına derhâl bildirilerek el koyma işlemini gerçekleştirmek
için Cumhuriyet
savcısından yeni bir yazılı emir istenir. Cumhuriyet
savcısına ulaşılamadığı hâllerde ise kolluk âmirinin yazılı emriyle kolluk
görevlileri elkoyma işlemini gerçekleştirebilir.
·
Hâkim kararı
olmaksızın elkoyma işlemi, 24 saat içinde görevli hâkimin onayına
sunulur. Hâkim, kararını el koymadan itibaren 48 saat içinde açıklar;
aksi halde elkoyma kendiliğinden kalkar.
·
Bu tür aramada, aramanın amacı ve konusu
dışında ele geçirilen ve haklarında tutuklama veya yakalama kararı bulunan kişiler,
evrakıyla birlikte Cumhuriyet başsavcılığına sevk edilir.
Avukat Bürolarında Arama
·
Cumhuriyet savcısı hazır olmaksızın
avukat bürolarında arama yapılamaz.
·
Avukat büroları ancak mahkeme
kararı ile ve kararda belirtilen olayla ilgili olarak Cumhuriyet savcısının
denetiminde aranabilir.
·
Baro başkanı veya onu temsil eden bir
avukat aramada hazır bulundurulur.
·
Arama
sonucu elkonulmasına karar verilen şeyler bakımından bürosunda arama
yapılan avukat, baro başkanı veya onu temsil eden avukat, bunların avukat ile
müvekkili arasındaki meslekî ilişkiye ait olduğunu öne sürerek karşı
koyduğunda, bu şey ayrı bir zarf veya paket içerisine konularak hazır
bulunanlarca mühürlenir ve bu konuda gerekli kararı vermesi, soruşturma
evresinde sulh
ceza hâkiminden, kovuşturma evresinde hâkim veya mahkemeden istenir. Yetkili
hâkim elkonulan şeyin avukatla müvekkili arasında meslekî ilişkiye
ait olduğunu tespit ettiğinde, elkonulan şey derhâl avukata iade
edilir ve yapılan işlemi belirten tutanaklar ortadan kaldırılır. Bu fıkrada
öngörülen kararlar
24 saat içinde verilir.
·
Postada
el koyma durumunda; bürosunda
arama yapılan avukat veya baro başkanı veya onu temsil eden avukatın karşı
koyması üzerine üçüncü fıkrada belirtilen usuller uygulanır.
Aramada Ele Geçen Belge ve Kâğıtlar
Hakkında Yapılacaklar
·
Hakkında arama işlemi uygulanan kimsenin
belge veya kağıtlarını inceleme yetkisi, Cumhuriyet savcısı ve hâkime aittir.
·
Kolluk, arama sırasında ele geçen
belge veya kağıtlara, suçla ilgisi olup olmadığını tespit amacıyla, incelemeksizin
bakabilir. Suçla ilgisi
olabileceğinden şüphelendiği anda kanunun öngördüğü şekilde incelenecek
belge ve kâğıtları ambalajlayarak mühürler.
·
Belge ve kâğıtların zilyedi veya
temsilcisi kendi mührünü de koyabilir veya imzasını atabilir. İleride mührün
kaldırılmasına ve kâğıtların incelenmesine karar verildiğinde bu işlemin
yapılmasında hazır bulunmak üzere, zilyedi veya temsilcisi ya da
müdafiî veya vekili çağrılır.
·
İnceleme sonucu soruşturma veya
kovuşturma konusu suça ilişkin olmadığı anlaşılan belge veya kâğıtlar
ilgilisine geri verilir.
·
Şüpheli veya sanık ile 5271 sayılı Ceza
Muhakemesi Kanununun 45 ve 46.maddelerine göre tanıklıktan
çekinebilecek kimseler arasındaki mektuplara ve belgelere; bu
kimselerin nezdinde bulundukça elkonulamaz.
Bilgisayarlarda, Bilgisayar
Programlarında ve Kütüklerinde Arama, Kopyalama ve Elkoyma
·
Bir suç dolayısıyla yapılan soruşturmada,
başka surette delil elde etme imkânının bulunmaması hâlinde, Cumhuriyet
savcısının istemi üzerine şüphelinin;
1. Kullandığı bilgisayar ve bilgisayar programları ile,
2. Bilgisayar kütüklerinde arama yapılmasına,
3. Bilgisayar kayıtlarından kopya çıkarılmasına,
4. Bu kayıtların çözülerek metin hâline
getirilmesine hâkim tarafından karar verilir.
·
Bilgisayar, bilgisayar programları ve
bilgisayar kütüklerine şifrenin çözülememesinden dolayı girilememesi
veya gizlenmiş bilgilere ulaşılamaması hâlinde
çözümün yapılabilmesi ve gerekli kopyaların alınabilmesi için, bu araç ve
gereçlere elkonulabilir. Şifrenin çözümünün yapılması ve gerekli
kopyaların alınması hâlinde, elkonulan cihazlar gecikme olmaksızın
iade edilir.
·
Bilgisayar veya bilgisayar
kütüklerine elkoyma işlemi sırasında, sistemdeki bütün
verilerin yedeklemesi yapılır. Bu
işlem, bilgisayar ağları ve diğer uzak bilgisayar kütükleri ile çıkarılabilir
donanımları hakkında da uygulanır.
·
İstemesi
hâlinde, bu yedekten elektronik ortamda bir kopya çıkarılarak şüpheliye
veya vekiline verilir ve bu husus tutanağa geçirilerek imza altına alınır.
·
Bilgisayar veya bilgisayar kütüklerine elkoymaksızın da, sistemdeki verilerin
tamamının veya bir kısmının kopyası alınabilir. Kopyası alınan verilerin mahiyeti
hakkında tutanak tanzim edilir ve ilgililer tarafından imza altına alınır. Bu
tutanağın bir sureti de ilgiliye verilir.
Belge veya
Kağıtları İnceleme Yetkisi
1. Hakkında
arama işlemi uygulanan kimsenin belge veya kağıtlarını inceleme yetkisi, Cumhuriyet savcısı ve hâkime aittir.
2. Belge
ve kağıtların zilyedi veya temsilcisi kendi mührünü de koyabilir veya imzasını
atabilir. İleride mührün kaldırılmasına ve kağıtların incelenmesine karar
verildiğinde bu işlemin yapılmasında hazır bulunmak üzere, zilyedi veya
temsilcisi ya da müdafii veya vekili çağrılır; çağrıya uyulmadığında gerekli
işlem yapılır.
3. İnceleme
sonucu soruşturma veya kovuşturma konusu suça ilişkin olmadığı anlaşılan belge
veya kâğıtlar ilgilisine geri verilir.
Arama Sonunda Verilecek Belge
·
Aramanın sonunda hakkında arama işlemi
uygulanan kimseye istemi üzerine aramanın CMK 116 ve 117. maddelere
göre yapıldığını ve 116. maddede gösterilen durumda soruşturma veya kovuşturma
konusu fiilin
niteliğini belirten bir belge ve istemi
üzerine elkonulan veya
koruma altına alınan eşyanın listesini içeren bir defter ve eğer şüpheyi haklı kılan bir şey elde edilmemiş
ise bunu belirten bir belge verilir.
·
Hakkında arama işlemi uygulanan kimsenin,
elkonulan eşyanın mülkiyetine ilişkin görüş ve iddialarına da yer verilir.
·
Koruma altına alınan veya elkonulan
eşyanın tam
bir defteri yapılır ve bu eşya resmî mühürle mühürlenir veya bir işaret konulur.
5-Elkoyma
Yetkisi
Elkoyma:
Eşya üzerinde zilyedin sahip olduğu tasarruf yetkisinin zilyedin rızası
olmamasına rağmen geçici olarak ortadan kaldırılması ve yetkili makamın
kararına kadar eşyanın emanete alınmasıdır.
Eşya veya Kazancın Muhafaza
Altına Alınması ve Bunlara Elkonulması
·
İspat aracı olarak yararlı görülen ya da
eşya veya kazanç müsaderesinin konusunu oluşturan malvarlığı değerleri,
muhafaza altına alınır.
·
Yanında bulunduran kişinin rızasıyla
teslim etmediği bu tür eşyaya elkonulabilir.
İstenen Eşyayı Vermeyenler Hakkında Yapılacak İşlem
·
CMK 123. maddede yazılı eşya veya diğer
malvarlığı değerlerini yanında bulunduran kişi, istem üzerine bu şeyi göstermek
ve teslim etmekle yükümlüdür.
·
Kaçınma hâlinde bu şeyin zilyedi hakkında
CMK 60. maddede yer alan disiplin hapsine ilişkin hükümler uygulanır. Ancak, şüpheli
veya sanık ya da tanıklıktan çekinebilecekler hakkında bu hüküm uygulanmaz.
İçeriği Devlet Sırrı
Niteliğindeki Belgelerin Mahkemece İncelenmesi
·
Bir suç olgusuna ilişkin bilgileri içeren
belgeler, Devlet sırrı olarak mahkemeye karşı gizli tutulamaz.
·
Devlet sırrı niteliğindeki bilgileri
içeren belgeler, ancak mahkeme hâkimi veya heyeti tarafından incelenebilir.
·
Bu belgelerde yer alan ve sadece yüklenen
suçu açıklığa kavuşturabilecek nitelikte olan bilgiler, hâkim veya mahkeme
başkanı tarafından tutanağa kaydettirilir.
·
Bu madde hükmü, hapis cezasının alt
sınırı 5 yıl veya daha fazla olan suçlarla ilgili olarak uygulanır.
El konulamayacak Mektuplar ve
Belgeler
·
Şüpheli veya sanık ile CMK 45 ve
46.maddelere göre tanıklıktan çekinebilecek kimseler arasındaki
mektuplara ve belgelere; bu kimselerin nezdinde bulundukça elkonulamaz.
Elkoyma Kararını Verme Yetkisi
1. Hâkim kararı,
2. G.S.B.H Cumhuriyet
savcısının istemi,
3. Cumhuriyet
savcısına ulaşılamadığı hallerde ise kolluk amirinin yazılı emri ile kolluk görevlileri, elkoyma
işlemini gerçekleştirebilir.
·
Kolluk görevlisinin açık
kimliği, elkoyma işlemine
ilişkin tutanağa geçirilir.
·
Hâkim kararı olmaksızın yapılan elkoyma
işlemi, 24 saat içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını
elkoymadan itibaren 48 saat içinde açıklar; aksi hâlde elkoyma kendiliğinden
kalkar.
·
Zilyedliğinde bulunan eşya veya diğer
malvarlığı değerlerine elkonulan kimse, hâkimden her zaman bu konuda bir
karar verilmesini isteyebilir.
·
Elkoyma işlemi, suçtan zarar gören
mağdura gecikmeksizin bildirilir.
·
Askerî mahâllerde yapılacak elkoyma
işlemi Cumhuriyet
savcısının istem ve katılımıyla askerî makamlar tarafından yerine getirilir.
Taşınmazlara, Hak ve
Alacaklara Elkoyma
·
Soruşturma veya kovuşturma konusu suçun
işlendiğine ve bu suçlardan elde edildiğine dair somut
delillere dayanan kuvvetli şüphe sebebi bulunan hallerde,
şüpheli veya sanığa ait;
1. Taşınmazlara,
2. Kara,
deniz veya hava ulaşım araçlarına,
3. Banka
veya diğer malî kurumlardaki her türlü hesaba,
4. Gerçek
veya tüzel kişiler nezdindeki her türlü hak ve alacaklara,
5. Kıymetli
evraka,
6. Ortağı
bulunduğu şirketteki ortaklık paylarına,
7. Kiralık
kasa mevcutlarına,
8. Diğer
malvarlığı değerlerine, elkonulabilir.
·
Somut olarak belirlenen bu taşınmaz, hak,
alacak ve diğer malvarlığı değerlerinin şüpheli veya sanıktan başka bir kişinin
zilyetliğinde bulunması halinde dahi, elkoyma işlemi yapılabilir.
Bu madde kapsamında elkoyma kararı alınabilmesi için ilgisine
göre;
1. Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurumu,
2. Sermaye
Piyasası Kurulu,
3. Mali
Suçları Araştırma Kurulu,
4. Hazine
Müsteşarlığı ve Kamu Gözetimi,
5. Muhasebe
ve Denetim Standartları Kurumundan, suçtan elde edilen değere ilişkin rapor
alınır. Bu rapor en
geç 3 ay içinde
hazırlanır. Özel sebepler zorunlu kıldığında bu süre talep
üzerine 2 ay daha uzatılabilir.
·
Türk Ceza Kanununda tanımlanan;
1. Soykırım
ve insanlığa karşı suçlar,
2. Göçmen
kaçakçılığı ve insan ticareti ile organ veya doku ticareti,
3. Hırsızlık,
4. Yağma,
5. Güveni
kötüye kullanma,
6. Dolandırıcılık,
7. Hileli
iflas,
8. Uyuşturucu
veya uyarıcı madde imal ve ticareti,
9. Parada
sahtecilik,
10.
Suç işlemek amacıyla örgüt kurma,
11.
İhaleye fesat karıştırma,
12.
Edimin ifasına fesat karıştırma,
13.
Tefecilik,
14.
Zimmet,
15.
İrtikap,
16.
Rüşvet,
17.
Devletin Güvenliğine Karşı Suçlar,
18.
Anayasal Düzene ve Bu Düzenin İşleyişine
Karşı Suçlar,
19.
Devlet Sırlarına Karşı Suçlar ve
Casusluk,
·
Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer
Aletler Hakkında Kanunda tanımlanan silah kaçakçılığı suçları,
·
Bankalar Kanununun 22.maddesinin (3) ve
(4) numaralı fıkralarında tanımlanan zimmet suçu,
·
Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda
tanımlanan ve hapis cezasını gerektiren suçlar,
·
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanununun 68 ve 74.maddelerinde tanımlanan suçlar, hakkında uygulanır.
·
Taşınmaza elkonulması kararı, tapu
kütüğüne şerh verilmek suretiyle icra edilir.
·
Kara, deniz ve hava ulaşım araçları
hakkında verilen elkoyma kararı, bu araçların kayıtlı bulunduğu sicile şerh
verilmek suretiyle icra olunur.
·
Banka veya diğer malî kurumlardaki her
türlü hesaba elkonulması kararı, teknik iletişim araçlarıyla ilgili banka veya
malî kuruma derhâl bildirilerek icra olunur. Söz konusu karar, ilgili banka
veya malî kuruma ayrıca tebliğ edilir. Elkoyma kararı alındıktan sonra, hesaplar
üzerinde yapılan bu kararı etkisiz kılmaya yönelik işlemler geçersizdir.
·
Şirketteki ortaklık paylarına elkoyma
kararı, ilgili şirket yönetimine ve şirketin kayıtlı bulunduğu ticaret sicili
müdürlüğüne teknik iletişim araçlarıyla derhâl bildirilerek icra olunur. Söz
konusu karar, ilgili şirkete ve ticaret sicili müdürlüğüne ayrıca tebliğ
edilir.
·
Hak ve alacaklara elkoyma kararı, ilgili
gerçek veya tüzel kişiye teknik iletişim araçlarıyla derhâl bildirilerek icra
olunur. Söz konusu karar, ilgili gerçek veya tüzel kişiye ayrıca tebliğ edilir.
·
Bu madde hükmüne göre alınan elkoyma
kararının gereklerine aykırı hareket edilmesi halinde, Türk Ceza Kanununun
“Muhafaza görevini kötüye kullanma” başlıklı
289 uncu maddesi hükümleri uygulanır.
·
Bu madde hükümlerine göre elkoymaya ve 10.
fıkra uyarınca kayyım atanmasına ancak hâkim karar verebilir.
·
Bu madde uyarınca elkonulan taşınmaz, hak
ve alacakların idaresi gerektiğinde bu malvarlığı değerlerinin yönetimi
amacıyla kayyım atanabilir. Bu durumda 133.madde hükümleri kıyasen uygulanır.
Postada Elkoyma
·
Suçun delillerini oluşturduğundan şüphe
edilen ve gerçeğin ortaya çıkarılması için soruşturma ve kovuşturmada adliyenin
eli altında olması zorunlu sayılıp, posta hizmeti veren her türlü resmî
veya özel kuruluşta bulunan gönderilere, hâkimin veya G.S.B.H Cumhuriyet
savcısının kararı ile elkonulabilir.
·
Hâkim kararının veya Cumhuriyet
savcısının emrinin kendilerine bildirilmesi üzerine elkoyma işlemini yerine
getiren kolluk memurları, belirtilen gönderilerin içinde bulunduğu
zarfları veya paketleri açamazlar.
·
Elkonulan gönderiler, ilgili posta
görevlilerinin huzuru ile mühür altına alınıp derhâl elkoyma kararını veya
emrini veren hâkim veya Cumhuriyet savcısına teslim ederler.
·
Soruşturma ve kovuşturmanın amacına zarar
vermek olasılığı bulunmadıkça, alınmış tedbirler ilgililere bildirilir.
·
Açılmamasına veya açılıp da içeriği
bakımından adliyenin eli altında tutulmasına gerek bulunmadığına karar verilen
gönderiler, hemen ilgililerine teslim olunur.
Avukat Bürolarında
Arama, Elkoyma ve Postada Elkoyma
·
Avukat büroları ancak mahkeme
kararı ile ve kararda belirtilen olayla ilgili olarak Cumhuriyet savcısının
denetiminde aranabilir. Baro
başkanı veya onu temsil eden bir avukat aramada hazır bulundurulur.
·
Arama sonucu elkonulmasına karar verilen
şeyler bakımından bürosunda arama yapılan avukat, baro başkanı veya onu temsil
eden avukat, bunların
avukat ile müvekkili arasındaki meslekî ilişkiye ait olduğunu öne sürerek karşı
koyduğunda, bu şey ayrı bir zarf veya paket içerisine konularak hazır
bulunanlarca mühürlenir ve bu konuda gerekli kararı vermesi, soruşturma evresinde sulh ceza hâkiminden, kovuşturma evresinde
hâkim veya mahkemeden istenir. Yetkili hâkim elkonulan şeyin avukatla
müvekkili arasındaki meslekî ilişkiye ait olduğunu saptadığında, elkonulan şey
derhâl avukata iade edilir ve yapılan işlemi belirten tutanaklar ortadan
kaldırılır. Bu fıkrada öngörülen kararlar, 24 saat içinde verilir.
·
Postada elkoyma durumunda bürosunda arama
yapılan avukat veya baro başkanı veya onu temsil eden avukatın karşı koyması
üzerine ikinci fıkrada belirtilen usuller uygulanır.
Elkonulan Eşyanın İadesi
1. Şüpheliye,
sanığa veya üçüncü kişilere ait elkonulmuş eşyanın, soruşturma ve kovuşturma
bakımından muhafazasına gerek kalmaması veya müsadereye tabi tutulmayacağının
anlaşılması halinde, re’sen veya istem üzerine geri verilmesine
Cumhuriyet savcısı, hâkim veya mahkeme tarafından karar verilir. İstemin
reddi kararlarına itiraz edilebilir.
2. CMK
128.madde hükümlerine göre elkonulan eşya veya diğer malvarlığı değerleri, suçtan
zarar gören mağdura ait olması ve bunlara delil olarak artık ihtiyaç
bulunmaması halinde, sahibine iade edilir.
Elkonulan Eşyanın
Muhafazası veya Elden Çıkarılması
1. Elkonulan
eşya, zarara
uğraması veya değerinde esaslı ölçüde kayıp meydana gelme tehlikesinin varlığı
halinde, hükmün kesinleşmesinden önce elden çıkarılabilir.
2. Elden
çıkarma kararı, soruşturma evresinde hâkim, kovuşturma evresinde mahkeme tarafından verilir.
3. Karar
verilmeden önce
eşyanın sahibi olan şüpheli, sanık veya ilgili diğer kişiler dinlenir; elden çıkarma kararı, kendilerine
bildirilir.
4. Elkonulan
eşyanın değerinin muhafazası ve zarar görmemesi için gerekli tedbirler alınır.
5. Elkonulan
eşya, soruşturma evresinde Cumhuriyet Başsavcılığı, kovuşturma evresinde
mahkeme tarafından, bakım ve gözetimiyle ilgili tedbirleri almak ve
istendiğinde derhâl iade edilmek koşuluyla, muhafaza edilmek üzere, şüpheliye,
sanığa veya diğer bir kişiye teslim edilebilir. Bu bırakma, teminat
gösterilmesi koşuluna da bağlanabilir.
6. Elkonulan
eşya, delil olarak saklanmasına gerek kalmaması halinde, rayiç
değerinin derhâl ödenmesi karşılığında, ilgiliye teslim edilebilir. Bu durumda müsadere kararının konusunu,
ödenen rayiç değer oluşturur.
Şirket Yönetimi İçin Kayyım
Tayini
Suçun bir şirketin faaliyeti çerçevesinde işlenmekte olduğu
hususunda kuvvetli şüphe sebeplerinin varlığı ve
maddi gerçeğin ortaya çıkarılabilmesi için gerekli olması halinde; soruşturma ve kovuşturma sürecinde, hâkim veya mahkeme,
şirket işlerinin yürütülmesiyle ilgili olarak kayyım atayabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder