POLİSİN GÖREVLERİ
1-Genel Asayiş Görevleri: Polisin
temel görevi; toplum ve bireylerin can ve mal güvenliğini sağlamaktır. Polis
aldığı tedbirlerle (devriye, nokta nöbeti, bekçi görevlendirme) bu görevi
yerine getirir.
2-Koruma ve Önleme Görevleri: Bu
görev, polisin idari görevlerindendir. Önleyici görev, düzenleme
ve caydırıcılık nitelikte görevlerdir. Bunlar; nokta,devriye
ekipleri,toplantı,gösteri ve yürüyüşlerde alınan önlemler, trafik tedbir ve
düzenlemeleri gibi görevler. PVSK’ya göre, polisin en geniş yetki
alanı; Önleme Yetkisidir.
3-Olayları Bastırma Görevi: Spor
müsabakaları,tören,konser,miting,toplantı ve yürüyüşlerde olayların büyümemesi
veya faillerin yakalanması için yapılan görevlerdir.
4-Adli Görevler: Suçun
işlenmesinden sonra yapılan; suçun,suç şüphelisinin ve suça ilişkin delillerin
tespiti, şüphelinin yakalanması ve hazırlanan fezleke ile birlikte adli
makamlara teslim edilmesi görevler polisin adli görevleridir. Polisin adli
görevi suç işlendikten sonra başlar. Adli polis; acele hallerde,
suçun aydınlatılması, delillerin toplanması ve suçluların aranması ve
yakalanmasında savcı talimatını beklemeden harekete geçer ve savcıya haber
verir.
5-Devletin Yürütme Gücüne Yardım Görevi: İdare
tarafından alınan kararların yerine getirilmesinde kuvvet kullanılması gereken
veya yeterli güce sahip olunmayan durumlarda idare yazılı olarak polisten
yardım ister. Polis, hukuki kurallar gereğince idareye yardımda
bulunur. Belediyelerin yıkım görevi gibi.
6-Sosyal Yardım Görevi: Kimsesizlere
barınacak yer temin etmek,hastaları tedavi merkezine götürmek,yaşlılar,çocuklar
ve kimsesizlere yardım etmek, yolda kalanlara ulaştırma araçları temin etmek
gibi görevleri kapsar.
POLİSİN YETKİLERİ
Polis, görev ve yetkilerini kullanırken;
1. Tehlike
şartı: Kamu emniyeti veya kamu düzeni bakımından mevcut bulunan zarar
verici olayın gerçekleşmeye başladığı konusunda kesine yakın ihtimalin var
olma durumu.
2. Zorunluluk
Şartı: Polisin, olaya müdahale etmesi veya güvenlik önlemine
başvurmasının zorunlu olması.
3. Orantılılık
Şartı: Polis, olayın önlenmesine yeterli ölçüde tedbir alması gereklidir.
Bu tedbirleri alırken aşırıya kaçmamalıdır.
POLİSİN YETKİLERİ(Durdurma ve Kimlik Sorma-Parmak
İzi ve Fotoğraf Alma)
1-Durdurma ve Kimlik Sorma: Polis,
kişileri ve araçları;
1. Bir
suç veya kabahatin işlenmesini önlemek,
2. Suç
işlendikten sonra kaçan faillerin yakalanmasını sağlamak, işlenen suç veya
kabahatlerin faillerinin kimliklerini tespit etmek,
3. Hakkında
yakalama emri ya da zorla getirme kararı verilmiş olan kişileri tespit etmek,
4. Kişilerin
hayatı, vücut bütünlüğü veya malvarlığı bakımından ya da topluma yönelik mevcut
veya muhtemel bir tehlikeyi önlemek amacıyla durdurabilir.
· Durdurma yetkisinin
kullanılabilmesi için polisin tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan edindiği
izlenime dayanan makul bir sebebin bulunması gerekir.
· Süreklilik arz
edecek, fiilî durum ve keyfilik oluşturacak şekilde durdurma işlemi
yapılamaz.
· Polis, durdurduğu
kişiye durdurma sebebini bildirir ve durdurma sebebine ilişkin sorular
sorabilir; kimliğini veya bulundurulması gerekli diğer belgelerin ibraz
edilmesini isteyebilir.
· Durdurma süresi,
durdurma sebebine esas teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için zorunlu
olan süreden fazla olamaz.
· Durdurma sebebinin
ortadan kalkması halinde kişilerin ve araçların ayrılmalarına izin verilir.
· Polis, durdurduğu
kişi üzerinde veya aracında silah veya tehlike oluşturan diğer bir eşyanın
bulunduğu hususunda yeterli şüphenin varlığı halinde, kendisine veya
başkalarına zarar verilmesini önlemek amacına yönelik gerekli tedbirleri
alabilir. Bu amaçla kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması veya aracın,
dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması
istenemez. Ancak, el ile dıştan kontrol hariç, kişinin üstü ve eşyası ile
aracının dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin aranması;
İçişleri Bakanlığı tarafından belirlenecek esaslar dahilinde mülki amirin
görevlendireceği kolluk amirinin yazılı, acele hallerde sonradan yazıyla teyit
edilmek üzere sözlü emriyle yapılabilir. Kolluk amirinin kararı 24
saat içinde görevli hakimin onayına sunulur. Yapılan araç aramalarına
ilişkin olarak kişiye, arama gerekçesini de içeren bir belge verilir.
· Polis, görevini
yerine getirirken, kendisinin polis olduğunu belirleyen belgeyi
gösterdikten sonra, kişilere kimliğini sorabilir. Bu kişilere kimliğini
ispatlamaları hususunda gerekli kolaylık gösterilir.
· Belgesinin
bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması veya gerçeğe aykırı beyanda
bulunması dolayısıyla ya da sair surette kimliği belirlenemeyen kişi tutularak
durumdan derhal Cumhuriyet savcısı haberdar edilir. Bu kişi, kimliği açık
bir şekilde anlaşılıncaya kadar gözaltına alınır ve gerekirse
tutuklanır. Kimliğinin tespiti amacıyla tutulan kişiye, kimliği
tespit edildikten sonra ve talepte bulunması halinde, bu amaçla tutulduğuna ve
tutulma süresine dair bir belge verilir. Kişinin kimliğinin belirlenmesi
durumunda, bu nedenle gözaltına alınma veya tutuklanma haline derhal son
verilir.
· İl İdaresi
Kanunu,PVSK,Kimlik Bildirme Kanunu,İş yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin
Yönetmelik,TCK,Kabahatler Kanunu ve Sıkıyönetim Kanunu polise durdurma ve
kimlik sorma yetkisini veren hukuki dayanaklardır.
2-Parmak İzi ve Fotoğrafların Kayda Alınması: Polis;
1. Gönüllü,
2. Her
çeşit silah ruhsatı, sürücü belgesi, pasaport veya pasaport yerine geçen
belge almak için başvuruda bulunan,
3. Başta polis
olmak üzere, genel veya özel kolluk görevlisi ya da özel güvenlik görevlisi
olarak istihdam edilen,
4. Türk
vatandaşlığına başvuruda bulunan,
5. Sığınma
talebinde bulunan veya gerekli görülmesi halinde, ülkeye giriş yapan
sair yabancı,
6. Gözaltına
alınan kişilerin parmak izini alır.
Alınan parmak izi;
· Ait olduğu
kişinin kimlik bilgileri,
· Ne zaman ve kim
tarafından alındığı belirtilmek suretiyle, bu amaca özgü sisteme
kaydedilerek saklanır.
· Parmak
izinin hangi sebeple alındığı sisteme kaydedilmez.
· Olay yerinden elde
edilen ve kime ait olduğu henüz tespit edilemeyen parmak izleri, kime ait
olduğu tespit edilinceye kadar, ilgili soruşturma dosya numarası ile
birlikte sisteme kaydedilir.
Bu sistemde yer alan bilgiler, Kimlik
tespiti,suçun önlenmesi,yürütülmekte olan soruşturma ve kovuşturma kapsamında
maddi gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla mahkeme, hâkim, Cumhuriyet
savcısı ve kolluk tarafından kullanılabilir.
· Kolluk birimleri,
kimlik tespiti yapmak ya da olay yerinden alınan parmak izini karşılaştırmak
amacıyla doğrudan bu sistemle bağlantı kurabilir.
· Sistemde kayıtlı
bilgilerin hangi kamu görevlisi tarafından ve ne amaçla kullanıldığının
denetlenebilmesine imkân tanıyan bir güvenlik sistemi kurulur.
· Sistemde yer alan
kayıtlar gizlidir; belirlenen amaçlar dışında kullanılamaz.
· Sisteme kayıtlı olan
parmak izi ve fotoğraflar, kişinin ölümünden itibaren 10 yıl ve her
halde kayıt tarihinden itibaren 80 yıl geçtikten sonra sistemden
silinir.
· Parmak izi ile
fotoğrafların sistemde kaydedilmesi ve saklanması ile bu kayıtlardan
yararlanmaya ilişkin diğer esas ve usuller, İçişleri Bakanlığı tarafından
Adalet Bakanlığının görüşü alınarak çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
· Gönüllü olanların
fotoğrafları alınmaz.
Polise; parmak izi ve fotoğraf alma yetkisi
veren kanunlar;
1. PVSK,
2. CMK,
3. Genel
Kadınlar ve Genelevlerin Tabi Olacakları Hükümler,
4. Fuhuş
Yüzünden Bulaşan Zührevi Hastalıklarla Mücadele Tüzüğü.
· Parmak izi alma
işlemine daktiloskopi denir.
· Parmak
izleri birbirine benzemez ve benzetilemez.
· Parmak
izleri değişmez ve değiştirilemez.
· Parmak
izleri devamlıdır ve yok edilemez.
· Parmak
izlerinin sınıflandırma imkanı vardır.
· Parmak
izi hukukumuzda kesin delil niteliğindedir.
·
Polisin Men Yetkileri(18 Yaşından
Küçükler-Gürültü-Genel Ahlak-Neşriyat-Trafik)
4-POLİSİN MEN
YETKİLERİ
A) 18
Yaşından Küçükler Hakkında Men Yetkisi
Çalıştırılmaktan Men Etme Yetkisi: Kanunî
istisnalar saklı kalmak üzere, eğlence, oyun, içki ve benzeri amaçlı umuma açık
ve açılması izne bağlı yerlerde 18 yaşından küçükler çalıştırılamaz. İstisnaları;
1. Turizm
Meslek Lisesi ile Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununa göre yapılacak eğitim ve
stajlarda eğitim amacı ile izin verilir.
2. Sanat
ve hüner gösterileri yapan kişiler sadece sahneye münhasır olarak görev yapar
ve sahne gösterileri bitince salona girip oturamazlar.
18 yaşından küçüklerin çalıştığı tespit
edildiği takdirde; durum tutanakla tespit edilip, idari para cezası
uygulanmak üzere ruhsat vermeye yetkili idareye gönderilir.
İçkili Yerlere Girmekten Men Yetkisi: Polis
bar, pavyon, gazino, meyhane gibi içkili yerler ile kıraathane ve oyun
oynatılan benzeri yerlere yanlarında veli ve vasileri olsa bile
18 yaşını doldurmamış küçüklerin girmesini meneder. Menetme işlemine
muhalefette bulunan velilere veya işyeri sahiplerine adli işlem yapılır.
B)Gürültüyü
Men Yetkisi
· Şehir ve kasabalarda
gerek mesken içinde ve gerek dışında saat 24 ten sonra her ne suretle
olursa olsun civar halkının rahat ve huzurunu bozacak surette
gürültü yapanlar polisçe menolunur.
· Saat 24’den sonra
gürültü yapanlara polis nazikçe uyarıda
bulunur. Polisin ihtarına rağmen gürültüye devam edenlere para cezası kesilir. Buna
rağmen gürültüye devam edilirse kasıt unsuru vardır ve şikayetçi de
varsa gürültü yapanlar hakkında adli işlem yapılır.
· Kolluktan izin alınarak
yapılan düğün, müsamere ve balolar istisnadır.
C)Genel
Ahlaka Aykırılığa Men Yetkisi
Polis, PVSK madde 11’e göre;
1. Genel
ahlak ve edep kurallarına aykırı olarak; utanç verici ve toplum düzeni
bakımından tasvip edilmeyen tavır ve davranışta bulunanlar ile bu nitelikte
söz, şarkı, müzik veya benzeri gösteri yapanları,
2. Çocuklar,
kız ve kadınlar ile genç erkeklere sözle veya herhangi bir şekilde sarkıntılık
edenleri, kötü alışkanlıklara ve her türlü ahlaksızlığa yönelten ve teşvik
edenleri,
3. Genel
ahlâk ve edebe aykırı mahiyette her türlü sesli ve görüntülü eserleri,
kaydedildiği materyale bakılmaksızın üreten ve satanları, herhangi bir müracaat veya
şikayet olmasa bile engeller, davranışlarının
devamını durdurarak yasaklar, sanıklar hakkında tanzim olunacak evrakı derhal
şikayete bağlı suçlar hakkındaki evrakı da şikayet ve müracaat vuku bulduğu
takdirde adliyeye tevdi eder.
4. Polis;
cinsel saldırı, çocukların cinsel istismarı, reşit olmayanla ilişki, cinsel
taciz gibi durumlarda ve şahsi dava yoluyla takip edilecek hususlar ve utanç
verici, genel ahlaka aykırı, küçükleri kötü yola sevk edici ise şikayet
beklenmeksizin men yetkisini kullanır. Rızanın varlığı polisin bu yetkisini
kullanmasına engel değildir.
D)
Neşriyat İle İlgili Men Yetkisi
· Bir neşir vasıtası
için abone yazmak veya bunlar için yazı, resim, ilan gibi bir madde kabul etmek
maksadıyla Matbuat Kanununa göre alınmış vesikası olmaksızın idare evlerinin
dışında dolaşanlar veya dolaştırılanlar şantajdan veya böyle bir harekette
dolandırıcılıktan maznun olarak takibat altında bulunanlar; polisçe bu yolda
çalışmaktan menedilir.
Polis;
1. Halkı
dolandırmak,
2. Mahkeme
kararıyla kapatılmış bir gazete veya dergiye abone kaydetmek,
3. Yeni
çıkarılacak fakat devamı şüpheli bir gazete veya dergi için abone yazmak,
4. Yer
altı faaliyetlerinde kuryelik,haber alma,yıkıcı propaganda gibi yasalara aykırı
faaliyetleri gizlemek için maske olarak kullanmaları ihtimali karşısında
kontrol etmeye görevli ve yetkilidir. Bu amaçla araştırma yapmaya yetkilidir.
E)Trafikle
İlgili Men Yetkisi
Karayolları Trafik Kanununa göre polis;
1. Sürücü
belgesi olmayanların,
2. Mahkemelerce
veya Cumhuriyet savcılıklarınca ya da bu Kanunda belirtilen
yetkililerce sürücü belgesi geçici olarak ya da tedbiren geri alınanların,
3. Sürücü
belgesi iptal edilenlerin,
araç kullanarak trafiğe çıktıklarının tespiti
hâlinde,kişilere 1.407 TL idari para cezası verilir. Ayrıca, aracın
sürücü belgesiz kişilerce sürülmesine izin veren araç sahibine de tescil
plakası üzerinden aynı miktarda idari para cezası verilir.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddeleri almış olan sürücüler ile alkollü sürücülerin araç sürmeleri
yasaktır.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını
tespit amacıyla, kollukça teknik cihazlar kullanılır.
· Kişinin yaralanmalı
veya ölümlü ya da kollukça müdahil olunan maddi hasarlı trafik kazasına
karışması hâlinde, belirtilen muayeneye tabi tutulması zorunludur.
· Teknik cihaz ile
yapılan ölçüme itiraz eden veya cihaz ile ölçüm yapılmasına müsaade etmeyen
sürücüler, en yakın adli tıp kurumuna veya adli tabipliğe veya Sağlık
Bakanlığına bağlı sağlık kuruluşlarına götürülerek uyuşturucu veya uyarıcı
madde ya da alkol tespitinde kullanılmak üzere vücutlarından kan, tükürük veya
idrar gibi örnekler alınır.
· Trafik kazası
sonucunda kişinin ölmesi veya teknik cihaza üfleyemeyecek kadar yaralanmış
olması hâlinde, bu kişilerden kan, tükürük veya idrar gibi örnekler alınır.
Teknik
Cihazlarla Yapılan Tespit Sonucunda
1. Yapılan
tespit sonucunda, 0.50 promilin üzerinde alkollü araç
kullandığı tespit edilen sürücüler hakkında, fiili
bir suç oluştursa bile, 700 TL idari para cezası verilir ve sürücü belgesi
6 ay süreyle geri alınır.
2. Hususi
otomobil dışındaki araçları alkollü olarak kullanan sürücüler
bakımından promil alt sınırı 0.21 olarak uygulanır.
3. Alkollü
araç kullanma nedeniyle sürücü belgesi alınan kişiye, son ihlalin gerçekleştiği
tarihten itibaren geriye doğru 5 yıl içinde;
4. 2.defasında
877 TL idari para cezası verilir ve sürücü belgeleri 2 yıl süreyle,
5. 3 veya
3’ten fazlasında ise, 1.407 TL idari para cezası verilir ve sürücü
belgeleri her seferinde beşer yıl süreyle geri alınır.
· Sürücü belgelerinin
herhangi bir nedenle geçici olarak geri alınmış olması hâlinde belirtilen
süreler, geçici alma süresinin bitiminde başlar.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı madde aldığı tespit edilen sürücülere 3.600 TL idari para cezası
verilir ve sürücü belgesi 5 yıl süreyle geri alınır. Bu kişiler hakkında
ayrıca TCK hükümleri uygulanır.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını
tespit amacıyla, kollukça teknik cihazlar
kullanılmasını kabul etmeyen sürücülere 2000 TL idari para cezası verilir ve
sürücü belgesi 2 yıl süreyle geri alınır.
· Alkollü olarak araç
kullanması nedeniyle son ihlalin gerçekleştiği tarihten itibaren geriye doğru
beş yıl içinde sürücü belgeleri ikinci defa geri alınan sürücüler Sağlık
Bakanlığınca, usul ve esasları İçişleri, Millî Eğitim ve Sağlık bakanlıklarınca
çıkarılacak yönetmelikte gösterilen sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine;
· Üç veya üçten fazla
geri alınan sürücüler ise psiko-teknik değerlendirmeye ve psikiyatri
uzmanının muayenesine tabi tutulurlar.
· Geri alınan sürücü
belgesinin iade edilebilmesi için; verilmiş olan idari para cezalarının
tamamının tahsil edilmiş olması;
· Uyuşturucu veya
uyarıcı madde alması nedeniyle sürücü belgesi alınanların ayrıca sürücü
olmasında sakınca bulunmadığına dair resmi sağlık kurumlarından alınmış sağlık
kurulu raporunun ibraz edilmesi şarttır.
POLİSİN ÖNLEME ARAMA YETKİSİ
Polis,
tehlikenin veya suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla usulüne göre verilmiş sulh ceza hâkiminin kararı veya bu sebeplere bağlı olarak G.S.B.H mülkî
âmirin vereceği yazılı emirle;
Kişilerin; üstlerini,
araçlarını, özel kağıtlarını ve eşyasını arar,
Alınması
gereken tedbirleri alır,
Suç delillerini koruma altına alarak 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu
hükümlerine göre gerekli işlemleri yapar.
Arama talep
yazısında, arama
için makul sebeplerin oluştuğunun gerekçeleriyle birlikte
gösterilmesi gerekir.
Arama
kararında veya emrinde;
Aramanın sebebi,
Aramanın konusu
ve kapsamı,
Aramanın yapılacağı
yer,
Aramanın yapılacağı
zaman ve geçerli olacağı süre belirtilir.
Önleme
araması aşağıdaki yerlerde yapılabilir:
Toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yapıldığı
yerde veya yakın çevresinde.
Özel hukuk
tüzel kişileri ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya
sendikaların genel
kurul toplantılarının yapıldığı yerin yakın çevresinde.
Halkın
topluca bulunduğu veya toplanabileceği yerlerde.
Eğitim ve
öğretim özgürlüğünün sağlanması için her
derecede eğitim ve öğretim kurumlarının idarecilerinin talebiyle ve yüksek
öğretim kurumlarının içinde, bunların yakın çevreleri ile giriş ve çıkışlarında.
Umumî veya umuma açık yerlerde.
Her türlü toplu
taşıma araçlarında, seyreden taşıtlarda.
Konutta, yerleşim yerinde ve kamuya açık olmayan
işyerlerinde ve eklentilerinde önleme araması
yapılamaz.
Spor karşılaşması, miting, konser, festival,
toplantı ve gösteri yürüyüşünün düzenlendiği veya aniden toplulukların oluştuğu
hallerde G.S.B.H var sayılır.
Polis,
tehlikenin önlenmesi veya bertaraf edilmesi amacıyla güvenliğini
sağladığı bina ve tesislere gelenlerin; herhangi bir
emir veya karar olmasına bakılmaksızın, üstünü, aracını ve eşyasını teknik
cihazlarla, gerektiğinde el ile kontrol etmeye ve aramaya yetkilidir. Bu yerlere girmek isteyenler kimliklerini
sorulmaksızın ibraz etmek zorundadırlar. Milletlerarası anlaşmalar hükümleri
saklıdır.
Önleme
aramasının sonucu, arama kararı veya emri veren merci veya makama bir tutanakla
bildirilir.
Araç aramalarında belge verilmesi
zorunludur. Aranılan kişinin istemine
bağlı olmaksızın düzenlenmesi gerekir.
Gözle görülen eşyanın alınması arama sayılmaz.
Arama için eşyanın bakışta görülmemesi gerekir.
POLİSİN GÖREVLERİ
1-Genel Asayiş Görevleri: Polisin
temel görevi; toplum ve bireylerin can ve mal güvenliğini sağlamaktır. Polis
aldığı tedbirlerle (devriye, nokta nöbeti, bekçi görevlendirme) bu görevi
yerine getirir.
2-Koruma ve Önleme Görevleri: Bu
görev, polisin idari görevlerindendir. Önleyici görev, düzenleme
ve caydırıcılık nitelikte görevlerdir. Bunlar; nokta,devriye
ekipleri,toplantı,gösteri ve yürüyüşlerde alınan önlemler, trafik tedbir ve
düzenlemeleri gibi görevler. PVSK’ya göre, polisin en geniş yetki
alanı; Önleme Yetkisidir.
3-Olayları Bastırma Görevi: Spor
müsabakaları,tören,konser,miting,toplantı ve yürüyüşlerde olayların büyümemesi
veya faillerin yakalanması için yapılan görevlerdir.
4-Adli Görevler: Suçun
işlenmesinden sonra yapılan; suçun,suç şüphelisinin ve suça ilişkin delillerin
tespiti, şüphelinin yakalanması ve hazırlanan fezleke ile birlikte adli
makamlara teslim edilmesi görevler polisin adli görevleridir. Polisin adli
görevi suç işlendikten sonra başlar. Adli polis; acele hallerde,
suçun aydınlatılması, delillerin toplanması ve suçluların aranması ve
yakalanmasında savcı talimatını beklemeden harekete geçer ve savcıya haber
verir.
5-Devletin Yürütme Gücüne Yardım Görevi: İdare
tarafından alınan kararların yerine getirilmesinde kuvvet kullanılması gereken
veya yeterli güce sahip olunmayan durumlarda idare yazılı olarak polisten
yardım ister. Polis, hukuki kurallar gereğince idareye yardımda
bulunur. Belediyelerin yıkım görevi gibi.
6-Sosyal Yardım Görevi: Kimsesizlere
barınacak yer temin etmek,hastaları tedavi merkezine götürmek,yaşlılar,çocuklar
ve kimsesizlere yardım etmek, yolda kalanlara ulaştırma araçları temin etmek
gibi görevleri kapsar.
POLİSİN YETKİLERİ
Polis, görev ve yetkilerini kullanırken;
1. Tehlike
şartı: Kamu emniyeti veya kamu düzeni bakımından mevcut bulunan zarar
verici olayın gerçekleşmeye başladığı konusunda kesine yakın ihtimalin var
olma durumu.
2. Zorunluluk
Şartı: Polisin, olaya müdahale etmesi veya güvenlik önlemine
başvurmasının zorunlu olması.
3. Orantılılık
Şartı: Polis, olayın önlenmesine yeterli ölçüde tedbir alması gereklidir.
Bu tedbirleri alırken aşırıya kaçmamalıdır.
POLİSİN YETKİLERİ(Durdurma ve Kimlik Sorma-Parmak
İzi ve Fotoğraf Alma)
1-Durdurma ve Kimlik Sorma: Polis,
kişileri ve araçları;
1. Bir
suç veya kabahatin işlenmesini önlemek,
2. Suç
işlendikten sonra kaçan faillerin yakalanmasını sağlamak, işlenen suç veya
kabahatlerin faillerinin kimliklerini tespit etmek,
3. Hakkında
yakalama emri ya da zorla getirme kararı verilmiş olan kişileri tespit etmek,
4. Kişilerin
hayatı, vücut bütünlüğü veya malvarlığı bakımından ya da topluma yönelik mevcut
veya muhtemel bir tehlikeyi önlemek amacıyla durdurabilir.
· Durdurma yetkisinin
kullanılabilmesi için polisin tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan edindiği
izlenime dayanan makul bir sebebin bulunması gerekir.
· Süreklilik arz
edecek, fiilî durum ve keyfilik oluşturacak şekilde durdurma işlemi
yapılamaz.
· Polis, durdurduğu
kişiye durdurma sebebini bildirir ve durdurma sebebine ilişkin sorular
sorabilir; kimliğini veya bulundurulması gerekli diğer belgelerin ibraz
edilmesini isteyebilir.
· Durdurma süresi,
durdurma sebebine esas teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için zorunlu
olan süreden fazla olamaz.
· Durdurma sebebinin
ortadan kalkması halinde kişilerin ve araçların ayrılmalarına izin verilir.
· Polis, durdurduğu
kişi üzerinde veya aracında silah veya tehlike oluşturan diğer bir eşyanın
bulunduğu hususunda yeterli şüphenin varlığı halinde, kendisine veya
başkalarına zarar verilmesini önlemek amacına yönelik gerekli tedbirleri
alabilir. Bu amaçla kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması veya aracın,
dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması
istenemez. Ancak, el ile dıştan kontrol hariç, kişinin üstü ve eşyası ile
aracının dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin aranması;
İçişleri Bakanlığı tarafından belirlenecek esaslar dahilinde mülki amirin
görevlendireceği kolluk amirinin yazılı, acele hallerde sonradan yazıyla teyit
edilmek üzere sözlü emriyle yapılabilir. Kolluk amirinin kararı 24
saat içinde görevli hakimin onayına sunulur. Yapılan araç aramalarına
ilişkin olarak kişiye, arama gerekçesini de içeren bir belge verilir.
· Polis, görevini
yerine getirirken, kendisinin polis olduğunu belirleyen belgeyi
gösterdikten sonra, kişilere kimliğini sorabilir. Bu kişilere kimliğini
ispatlamaları hususunda gerekli kolaylık gösterilir.
· Belgesinin
bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması veya gerçeğe aykırı beyanda
bulunması dolayısıyla ya da sair surette kimliği belirlenemeyen kişi tutularak
durumdan derhal Cumhuriyet savcısı haberdar edilir. Bu kişi, kimliği açık
bir şekilde anlaşılıncaya kadar gözaltına alınır ve gerekirse
tutuklanır. Kimliğinin tespiti amacıyla tutulan kişiye, kimliği
tespit edildikten sonra ve talepte bulunması halinde, bu amaçla tutulduğuna ve
tutulma süresine dair bir belge verilir. Kişinin kimliğinin belirlenmesi
durumunda, bu nedenle gözaltına alınma veya tutuklanma haline derhal son
verilir.
· İl İdaresi
Kanunu,PVSK,Kimlik Bildirme Kanunu,İş yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin
Yönetmelik,TCK,Kabahatler Kanunu ve Sıkıyönetim Kanunu polise durdurma ve
kimlik sorma yetkisini veren hukuki dayanaklardır.
2-Parmak İzi ve Fotoğrafların Kayda Alınması: Polis;
1. Gönüllü,
2. Her
çeşit silah ruhsatı, sürücü belgesi, pasaport veya pasaport yerine geçen
belge almak için başvuruda bulunan,
3. Başta polis
olmak üzere, genel veya özel kolluk görevlisi ya da özel güvenlik görevlisi
olarak istihdam edilen,
4. Türk
vatandaşlığına başvuruda bulunan,
5. Sığınma
talebinde bulunan veya gerekli görülmesi halinde, ülkeye giriş yapan
sair yabancı,
6. Gözaltına
alınan kişilerin parmak izini alır.
Alınan parmak izi;
· Ait olduğu
kişinin kimlik bilgileri,
· Ne zaman ve kim
tarafından alındığı belirtilmek suretiyle, bu amaca özgü sisteme
kaydedilerek saklanır.
· Parmak
izinin hangi sebeple alındığı sisteme kaydedilmez.
· Olay yerinden elde
edilen ve kime ait olduğu henüz tespit edilemeyen parmak izleri, kime ait
olduğu tespit edilinceye kadar, ilgili soruşturma dosya numarası ile
birlikte sisteme kaydedilir.
Bu sistemde yer alan bilgiler, Kimlik
tespiti,suçun önlenmesi,yürütülmekte olan soruşturma ve kovuşturma kapsamında
maddi gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla mahkeme, hâkim, Cumhuriyet
savcısı ve kolluk tarafından kullanılabilir.
· Kolluk birimleri,
kimlik tespiti yapmak ya da olay yerinden alınan parmak izini karşılaştırmak
amacıyla doğrudan bu sistemle bağlantı kurabilir.
· Sistemde kayıtlı
bilgilerin hangi kamu görevlisi tarafından ve ne amaçla kullanıldığının
denetlenebilmesine imkân tanıyan bir güvenlik sistemi kurulur.
· Sistemde yer alan
kayıtlar gizlidir; belirlenen amaçlar dışında kullanılamaz.
· Sisteme kayıtlı olan
parmak izi ve fotoğraflar, kişinin ölümünden itibaren 10 yıl ve her
halde kayıt tarihinden itibaren 80 yıl geçtikten sonra sistemden
silinir.
· Parmak izi ile
fotoğrafların sistemde kaydedilmesi ve saklanması ile bu kayıtlardan
yararlanmaya ilişkin diğer esas ve usuller, İçişleri Bakanlığı tarafından
Adalet Bakanlığının görüşü alınarak çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
· Gönüllü olanların
fotoğrafları alınmaz.
Polise; parmak izi ve fotoğraf alma yetkisi
veren kanunlar;
1. PVSK,
2. CMK,
3. Genel
Kadınlar ve Genelevlerin Tabi Olacakları Hükümler,
4. Fuhuş
Yüzünden Bulaşan Zührevi Hastalıklarla Mücadele Tüzüğü.
· Parmak izi alma
işlemine daktiloskopi denir.
· Parmak
izleri birbirine benzemez ve benzetilemez.
· Parmak
izleri değişmez ve değiştirilemez.
· Parmak
izleri devamlıdır ve yok edilemez.
· Parmak
izlerinin sınıflandırma imkanı vardır.
· Parmak
izi hukukumuzda kesin delil niteliğindedir.
·
Polisin Men Yetkileri(18 Yaşından
Küçükler-Gürültü-Genel Ahlak-Neşriyat-Trafik)
4-POLİSİN MEN
YETKİLERİ
A) 18
Yaşından Küçükler Hakkında Men Yetkisi
Çalıştırılmaktan Men Etme Yetkisi: Kanunî
istisnalar saklı kalmak üzere, eğlence, oyun, içki ve benzeri amaçlı umuma açık
ve açılması izne bağlı yerlerde 18 yaşından küçükler çalıştırılamaz. İstisnaları;
1. Turizm
Meslek Lisesi ile Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununa göre yapılacak eğitim ve
stajlarda eğitim amacı ile izin verilir.
2. Sanat
ve hüner gösterileri yapan kişiler sadece sahneye münhasır olarak görev yapar
ve sahne gösterileri bitince salona girip oturamazlar.
18 yaşından küçüklerin çalıştığı tespit
edildiği takdirde; durum tutanakla tespit edilip, idari para cezası
uygulanmak üzere ruhsat vermeye yetkili idareye gönderilir.
İçkili Yerlere Girmekten Men Yetkisi: Polis
bar, pavyon, gazino, meyhane gibi içkili yerler ile kıraathane ve oyun
oynatılan benzeri yerlere yanlarında veli ve vasileri olsa bile
18 yaşını doldurmamış küçüklerin girmesini meneder. Menetme işlemine
muhalefette bulunan velilere veya işyeri sahiplerine adli işlem yapılır.
B)Gürültüyü
Men Yetkisi
· Şehir ve kasabalarda
gerek mesken içinde ve gerek dışında saat 24 ten sonra her ne suretle
olursa olsun civar halkının rahat ve huzurunu bozacak surette
gürültü yapanlar polisçe menolunur.
· Saat 24’den sonra
gürültü yapanlara polis nazikçe uyarıda
bulunur. Polisin ihtarına rağmen gürültüye devam edenlere para cezası kesilir. Buna
rağmen gürültüye devam edilirse kasıt unsuru vardır ve şikayetçi de
varsa gürültü yapanlar hakkında adli işlem yapılır.
· Kolluktan izin alınarak
yapılan düğün, müsamere ve balolar istisnadır.
C)Genel
Ahlaka Aykırılığa Men Yetkisi
Polis, PVSK madde 11’e göre;
1. Genel
ahlak ve edep kurallarına aykırı olarak; utanç verici ve toplum düzeni
bakımından tasvip edilmeyen tavır ve davranışta bulunanlar ile bu nitelikte
söz, şarkı, müzik veya benzeri gösteri yapanları,
2. Çocuklar,
kız ve kadınlar ile genç erkeklere sözle veya herhangi bir şekilde sarkıntılık
edenleri, kötü alışkanlıklara ve her türlü ahlaksızlığa yönelten ve teşvik
edenleri,
3. Genel
ahlâk ve edebe aykırı mahiyette her türlü sesli ve görüntülü eserleri,
kaydedildiği materyale bakılmaksızın üreten ve satanları, herhangi bir müracaat veya
şikayet olmasa bile engeller, davranışlarının
devamını durdurarak yasaklar, sanıklar hakkında tanzim olunacak evrakı derhal
şikayete bağlı suçlar hakkındaki evrakı da şikayet ve müracaat vuku bulduğu
takdirde adliyeye tevdi eder.
4. Polis;
cinsel saldırı, çocukların cinsel istismarı, reşit olmayanla ilişki, cinsel
taciz gibi durumlarda ve şahsi dava yoluyla takip edilecek hususlar ve utanç
verici, genel ahlaka aykırı, küçükleri kötü yola sevk edici ise şikayet
beklenmeksizin men yetkisini kullanır. Rızanın varlığı polisin bu yetkisini
kullanmasına engel değildir.
D)
Neşriyat İle İlgili Men Yetkisi
· Bir neşir vasıtası
için abone yazmak veya bunlar için yazı, resim, ilan gibi bir madde kabul etmek
maksadıyla Matbuat Kanununa göre alınmış vesikası olmaksızın idare evlerinin
dışında dolaşanlar veya dolaştırılanlar şantajdan veya böyle bir harekette
dolandırıcılıktan maznun olarak takibat altında bulunanlar; polisçe bu yolda
çalışmaktan menedilir.
Polis;
1. Halkı
dolandırmak,
2. Mahkeme
kararıyla kapatılmış bir gazete veya dergiye abone kaydetmek,
3. Yeni
çıkarılacak fakat devamı şüpheli bir gazete veya dergi için abone yazmak,
4. Yer
altı faaliyetlerinde kuryelik,haber alma,yıkıcı propaganda gibi yasalara aykırı
faaliyetleri gizlemek için maske olarak kullanmaları ihtimali karşısında
kontrol etmeye görevli ve yetkilidir. Bu amaçla araştırma yapmaya yetkilidir.
E)Trafikle
İlgili Men Yetkisi
Karayolları Trafik Kanununa göre polis;
1. Sürücü
belgesi olmayanların,
2. Mahkemelerce
veya Cumhuriyet savcılıklarınca ya da bu Kanunda belirtilen
yetkililerce sürücü belgesi geçici olarak ya da tedbiren geri alınanların,
3. Sürücü
belgesi iptal edilenlerin,
araç kullanarak trafiğe çıktıklarının tespiti
hâlinde,kişilere 1.407 TL idari para cezası verilir. Ayrıca, aracın
sürücü belgesiz kişilerce sürülmesine izin veren araç sahibine de tescil
plakası üzerinden aynı miktarda idari para cezası verilir.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddeleri almış olan sürücüler ile alkollü sürücülerin araç sürmeleri
yasaktır.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını
tespit amacıyla, kollukça teknik cihazlar kullanılır.
· Kişinin yaralanmalı
veya ölümlü ya da kollukça müdahil olunan maddi hasarlı trafik kazasına
karışması hâlinde, belirtilen muayeneye tabi tutulması zorunludur.
· Teknik cihaz ile
yapılan ölçüme itiraz eden veya cihaz ile ölçüm yapılmasına müsaade etmeyen
sürücüler, en yakın adli tıp kurumuna veya adli tabipliğe veya Sağlık
Bakanlığına bağlı sağlık kuruluşlarına götürülerek uyuşturucu veya uyarıcı
madde ya da alkol tespitinde kullanılmak üzere vücutlarından kan, tükürük veya
idrar gibi örnekler alınır.
· Trafik kazası
sonucunda kişinin ölmesi veya teknik cihaza üfleyemeyecek kadar yaralanmış
olması hâlinde, bu kişilerden kan, tükürük veya idrar gibi örnekler alınır.
Teknik
Cihazlarla Yapılan Tespit Sonucunda
1. Yapılan
tespit sonucunda, 0.50 promilin üzerinde alkollü araç
kullandığı tespit edilen sürücüler hakkında, fiili
bir suç oluştursa bile, 700 TL idari para cezası verilir ve sürücü belgesi
6 ay süreyle geri alınır.
2. Hususi
otomobil dışındaki araçları alkollü olarak kullanan sürücüler
bakımından promil alt sınırı 0.21 olarak uygulanır.
3. Alkollü
araç kullanma nedeniyle sürücü belgesi alınan kişiye, son ihlalin gerçekleştiği
tarihten itibaren geriye doğru 5 yıl içinde;
4. 2.defasında
877 TL idari para cezası verilir ve sürücü belgeleri 2 yıl süreyle,
5. 3 veya
3’ten fazlasında ise, 1.407 TL idari para cezası verilir ve sürücü
belgeleri her seferinde beşer yıl süreyle geri alınır.
· Sürücü belgelerinin
herhangi bir nedenle geçici olarak geri alınmış olması hâlinde belirtilen
süreler, geçici alma süresinin bitiminde başlar.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı madde aldığı tespit edilen sürücülere 3.600 TL idari para cezası
verilir ve sürücü belgesi 5 yıl süreyle geri alınır. Bu kişiler hakkında
ayrıca TCK hükümleri uygulanır.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını
tespit amacıyla, kollukça teknik cihazlar
kullanılmasını kabul etmeyen sürücülere 2000 TL idari para cezası verilir ve
sürücü belgesi 2 yıl süreyle geri alınır.
· Alkollü olarak araç
kullanması nedeniyle son ihlalin gerçekleştiği tarihten itibaren geriye doğru
beş yıl içinde sürücü belgeleri ikinci defa geri alınan sürücüler Sağlık
Bakanlığınca, usul ve esasları İçişleri, Millî Eğitim ve Sağlık bakanlıklarınca
çıkarılacak yönetmelikte gösterilen sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine;
· Üç veya üçten fazla
geri alınan sürücüler ise psiko-teknik değerlendirmeye ve psikiyatri
uzmanının muayenesine tabi tutulurlar.
· Geri alınan sürücü
belgesinin iade edilebilmesi için; verilmiş olan idari para cezalarının
tamamının tahsil edilmiş olması;
· Uyuşturucu veya
uyarıcı madde alması nedeniyle sürücü belgesi alınanların ayrıca sürücü
olmasında sakınca bulunmadığına dair resmi sağlık kurumlarından alınmış sağlık
kurulu raporunun ibraz edilmesi şarttır.
POLİSİN ÖNLEME ARAMA YETKİSİ
Polis,
tehlikenin veya suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla usulüne göre verilmiş sulh ceza hâkiminin kararı veya bu sebeplere bağlı olarak G.S.B.H mülkî
âmirin vereceği yazılı emirle;
Kişilerin; üstlerini,
araçlarını, özel kağıtlarını ve eşyasını arar,
Alınması
gereken tedbirleri alır,
Suç delillerini koruma altına alarak 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu
hükümlerine göre gerekli işlemleri yapar.
Arama talep
yazısında, arama
için makul sebeplerin oluştuğunun gerekçeleriyle birlikte
gösterilmesi gerekir.
Arama
kararında veya emrinde;
Aramanın sebebi,
Aramanın konusu
ve kapsamı,
Aramanın yapılacağı
yer,
Aramanın yapılacağı
zaman ve geçerli olacağı süre belirtilir.
Önleme
araması aşağıdaki yerlerde yapılabilir:
Toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yapıldığı
yerde veya yakın çevresinde.
Özel hukuk
tüzel kişileri ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya
sendikaların genel
kurul toplantılarının yapıldığı yerin yakın çevresinde.
Halkın
topluca bulunduğu veya toplanabileceği yerlerde.
Eğitim ve
öğretim özgürlüğünün sağlanması için her
derecede eğitim ve öğretim kurumlarının idarecilerinin talebiyle ve yüksek
öğretim kurumlarının içinde, bunların yakın çevreleri ile giriş ve çıkışlarında.
Umumî veya umuma açık yerlerde.
Her türlü toplu
taşıma araçlarında, seyreden taşıtlarda.
Konutta, yerleşim yerinde ve kamuya açık olmayan
işyerlerinde ve eklentilerinde önleme araması
yapılamaz.
Spor karşılaşması, miting, konser, festival,
toplantı ve gösteri yürüyüşünün düzenlendiği veya aniden toplulukların oluştuğu
hallerde G.S.B.H var sayılır.
Polis,
tehlikenin önlenmesi veya bertaraf edilmesi amacıyla güvenliğini
sağladığı bina ve tesislere gelenlerin; herhangi bir
emir veya karar olmasına bakılmaksızın, üstünü, aracını ve eşyasını teknik
cihazlarla, gerektiğinde el ile kontrol etmeye ve aramaya yetkilidir. Bu yerlere girmek isteyenler kimliklerini
sorulmaksızın ibraz etmek zorundadırlar. Milletlerarası anlaşmalar hükümleri
saklıdır.
Önleme
aramasının sonucu, arama kararı veya emri veren merci veya makama bir tutanakla
bildirilir.
Araç aramalarında belge verilmesi
zorunludur. Aranılan kişinin istemine
bağlı olmaksızın düzenlenmesi gerekir.
Gözle görülen eşyanın alınması arama sayılmaz.
Arama için eşyanın bakışta görülmemesi gerekir.
POLİSİN GÖREVLERİ
1-Genel Asayiş Görevleri: Polisin
temel görevi; toplum ve bireylerin can ve mal güvenliğini sağlamaktır. Polis
aldığı tedbirlerle (devriye, nokta nöbeti, bekçi görevlendirme) bu görevi
yerine getirir.
2-Koruma ve Önleme Görevleri: Bu
görev, polisin idari görevlerindendir. Önleyici görev, düzenleme
ve caydırıcılık nitelikte görevlerdir. Bunlar; nokta,devriye
ekipleri,toplantı,gösteri ve yürüyüşlerde alınan önlemler, trafik tedbir ve
düzenlemeleri gibi görevler. PVSK’ya göre, polisin en geniş yetki
alanı; Önleme Yetkisidir.
3-Olayları Bastırma Görevi: Spor
müsabakaları,tören,konser,miting,toplantı ve yürüyüşlerde olayların büyümemesi
veya faillerin yakalanması için yapılan görevlerdir.
4-Adli Görevler: Suçun
işlenmesinden sonra yapılan; suçun,suç şüphelisinin ve suça ilişkin delillerin
tespiti, şüphelinin yakalanması ve hazırlanan fezleke ile birlikte adli
makamlara teslim edilmesi görevler polisin adli görevleridir. Polisin adli
görevi suç işlendikten sonra başlar. Adli polis; acele hallerde,
suçun aydınlatılması, delillerin toplanması ve suçluların aranması ve
yakalanmasında savcı talimatını beklemeden harekete geçer ve savcıya haber
verir.
5-Devletin Yürütme Gücüne Yardım Görevi: İdare
tarafından alınan kararların yerine getirilmesinde kuvvet kullanılması gereken
veya yeterli güce sahip olunmayan durumlarda idare yazılı olarak polisten
yardım ister. Polis, hukuki kurallar gereğince idareye yardımda
bulunur. Belediyelerin yıkım görevi gibi.
6-Sosyal Yardım Görevi: Kimsesizlere
barınacak yer temin etmek,hastaları tedavi merkezine götürmek,yaşlılar,çocuklar
ve kimsesizlere yardım etmek, yolda kalanlara ulaştırma araçları temin etmek
gibi görevleri kapsar.
POLİSİN YETKİLERİ
Polis, görev ve yetkilerini kullanırken;
1. Tehlike
şartı: Kamu emniyeti veya kamu düzeni bakımından mevcut bulunan zarar
verici olayın gerçekleşmeye başladığı konusunda kesine yakın ihtimalin var
olma durumu.
2. Zorunluluk
Şartı: Polisin, olaya müdahale etmesi veya güvenlik önlemine
başvurmasının zorunlu olması.
3. Orantılılık
Şartı: Polis, olayın önlenmesine yeterli ölçüde tedbir alması gereklidir.
Bu tedbirleri alırken aşırıya kaçmamalıdır.
POLİSİN YETKİLERİ(Durdurma ve Kimlik Sorma-Parmak
İzi ve Fotoğraf Alma)
1-Durdurma ve Kimlik Sorma: Polis,
kişileri ve araçları;
1. Bir
suç veya kabahatin işlenmesini önlemek,
2. Suç
işlendikten sonra kaçan faillerin yakalanmasını sağlamak, işlenen suç veya
kabahatlerin faillerinin kimliklerini tespit etmek,
3. Hakkında
yakalama emri ya da zorla getirme kararı verilmiş olan kişileri tespit etmek,
4. Kişilerin
hayatı, vücut bütünlüğü veya malvarlığı bakımından ya da topluma yönelik mevcut
veya muhtemel bir tehlikeyi önlemek amacıyla durdurabilir.
· Durdurma yetkisinin
kullanılabilmesi için polisin tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan edindiği
izlenime dayanan makul bir sebebin bulunması gerekir.
· Süreklilik arz
edecek, fiilî durum ve keyfilik oluşturacak şekilde durdurma işlemi
yapılamaz.
· Polis, durdurduğu
kişiye durdurma sebebini bildirir ve durdurma sebebine ilişkin sorular
sorabilir; kimliğini veya bulundurulması gerekli diğer belgelerin ibraz
edilmesini isteyebilir.
· Durdurma süresi,
durdurma sebebine esas teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için zorunlu
olan süreden fazla olamaz.
· Durdurma sebebinin
ortadan kalkması halinde kişilerin ve araçların ayrılmalarına izin verilir.
· Polis, durdurduğu
kişi üzerinde veya aracında silah veya tehlike oluşturan diğer bir eşyanın
bulunduğu hususunda yeterli şüphenin varlığı halinde, kendisine veya
başkalarına zarar verilmesini önlemek amacına yönelik gerekli tedbirleri
alabilir. Bu amaçla kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması veya aracın,
dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması
istenemez. Ancak, el ile dıştan kontrol hariç, kişinin üstü ve eşyası ile
aracının dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin aranması;
İçişleri Bakanlığı tarafından belirlenecek esaslar dahilinde mülki amirin
görevlendireceği kolluk amirinin yazılı, acele hallerde sonradan yazıyla teyit
edilmek üzere sözlü emriyle yapılabilir. Kolluk amirinin kararı 24
saat içinde görevli hakimin onayına sunulur. Yapılan araç aramalarına
ilişkin olarak kişiye, arama gerekçesini de içeren bir belge verilir.
· Polis, görevini
yerine getirirken, kendisinin polis olduğunu belirleyen belgeyi
gösterdikten sonra, kişilere kimliğini sorabilir. Bu kişilere kimliğini
ispatlamaları hususunda gerekli kolaylık gösterilir.
· Belgesinin
bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması veya gerçeğe aykırı beyanda
bulunması dolayısıyla ya da sair surette kimliği belirlenemeyen kişi tutularak
durumdan derhal Cumhuriyet savcısı haberdar edilir. Bu kişi, kimliği açık
bir şekilde anlaşılıncaya kadar gözaltına alınır ve gerekirse
tutuklanır. Kimliğinin tespiti amacıyla tutulan kişiye, kimliği
tespit edildikten sonra ve talepte bulunması halinde, bu amaçla tutulduğuna ve
tutulma süresine dair bir belge verilir. Kişinin kimliğinin belirlenmesi
durumunda, bu nedenle gözaltına alınma veya tutuklanma haline derhal son
verilir.
· İl İdaresi
Kanunu,PVSK,Kimlik Bildirme Kanunu,İş yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin
Yönetmelik,TCK,Kabahatler Kanunu ve Sıkıyönetim Kanunu polise durdurma ve
kimlik sorma yetkisini veren hukuki dayanaklardır.
2-Parmak İzi ve Fotoğrafların Kayda Alınması: Polis;
1. Gönüllü,
2. Her
çeşit silah ruhsatı, sürücü belgesi, pasaport veya pasaport yerine geçen
belge almak için başvuruda bulunan,
3. Başta polis
olmak üzere, genel veya özel kolluk görevlisi ya da özel güvenlik görevlisi
olarak istihdam edilen,
4. Türk
vatandaşlığına başvuruda bulunan,
5. Sığınma
talebinde bulunan veya gerekli görülmesi halinde, ülkeye giriş yapan
sair yabancı,
6. Gözaltına
alınan kişilerin parmak izini alır.
Alınan parmak izi;
· Ait olduğu
kişinin kimlik bilgileri,
· Ne zaman ve kim
tarafından alındığı belirtilmek suretiyle, bu amaca özgü sisteme
kaydedilerek saklanır.
· Parmak
izinin hangi sebeple alındığı sisteme kaydedilmez.
· Olay yerinden elde
edilen ve kime ait olduğu henüz tespit edilemeyen parmak izleri, kime ait
olduğu tespit edilinceye kadar, ilgili soruşturma dosya numarası ile
birlikte sisteme kaydedilir.
Bu sistemde yer alan bilgiler, Kimlik
tespiti,suçun önlenmesi,yürütülmekte olan soruşturma ve kovuşturma kapsamında
maddi gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla mahkeme, hâkim, Cumhuriyet
savcısı ve kolluk tarafından kullanılabilir.
· Kolluk birimleri,
kimlik tespiti yapmak ya da olay yerinden alınan parmak izini karşılaştırmak
amacıyla doğrudan bu sistemle bağlantı kurabilir.
· Sistemde kayıtlı
bilgilerin hangi kamu görevlisi tarafından ve ne amaçla kullanıldığının
denetlenebilmesine imkân tanıyan bir güvenlik sistemi kurulur.
· Sistemde yer alan
kayıtlar gizlidir; belirlenen amaçlar dışında kullanılamaz.
· Sisteme kayıtlı olan
parmak izi ve fotoğraflar, kişinin ölümünden itibaren 10 yıl ve her
halde kayıt tarihinden itibaren 80 yıl geçtikten sonra sistemden
silinir.
· Parmak izi ile
fotoğrafların sistemde kaydedilmesi ve saklanması ile bu kayıtlardan
yararlanmaya ilişkin diğer esas ve usuller, İçişleri Bakanlığı tarafından
Adalet Bakanlığının görüşü alınarak çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
· Gönüllü olanların
fotoğrafları alınmaz.
Polise; parmak izi ve fotoğraf alma yetkisi
veren kanunlar;
1. PVSK,
2. CMK,
3. Genel
Kadınlar ve Genelevlerin Tabi Olacakları Hükümler,
4. Fuhuş
Yüzünden Bulaşan Zührevi Hastalıklarla Mücadele Tüzüğü.
· Parmak izi alma
işlemine daktiloskopi denir.
· Parmak
izleri birbirine benzemez ve benzetilemez.
· Parmak
izleri değişmez ve değiştirilemez.
· Parmak
izleri devamlıdır ve yok edilemez.
· Parmak
izlerinin sınıflandırma imkanı vardır.
· Parmak
izi hukukumuzda kesin delil niteliğindedir.
·
Polisin Men Yetkileri(18 Yaşından
Küçükler-Gürültü-Genel Ahlak-Neşriyat-Trafik)
4-POLİSİN MEN
YETKİLERİ
A) 18
Yaşından Küçükler Hakkında Men Yetkisi
Çalıştırılmaktan Men Etme Yetkisi: Kanunî
istisnalar saklı kalmak üzere, eğlence, oyun, içki ve benzeri amaçlı umuma açık
ve açılması izne bağlı yerlerde 18 yaşından küçükler çalıştırılamaz. İstisnaları;
1. Turizm
Meslek Lisesi ile Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununa göre yapılacak eğitim ve
stajlarda eğitim amacı ile izin verilir.
2. Sanat
ve hüner gösterileri yapan kişiler sadece sahneye münhasır olarak görev yapar
ve sahne gösterileri bitince salona girip oturamazlar.
18 yaşından küçüklerin çalıştığı tespit
edildiği takdirde; durum tutanakla tespit edilip, idari para cezası
uygulanmak üzere ruhsat vermeye yetkili idareye gönderilir.
İçkili Yerlere Girmekten Men Yetkisi: Polis
bar, pavyon, gazino, meyhane gibi içkili yerler ile kıraathane ve oyun
oynatılan benzeri yerlere yanlarında veli ve vasileri olsa bile
18 yaşını doldurmamış küçüklerin girmesini meneder. Menetme işlemine
muhalefette bulunan velilere veya işyeri sahiplerine adli işlem yapılır.
B)Gürültüyü
Men Yetkisi
· Şehir ve kasabalarda
gerek mesken içinde ve gerek dışında saat 24 ten sonra her ne suretle
olursa olsun civar halkının rahat ve huzurunu bozacak surette
gürültü yapanlar polisçe menolunur.
· Saat 24’den sonra
gürültü yapanlara polis nazikçe uyarıda
bulunur. Polisin ihtarına rağmen gürültüye devam edenlere para cezası kesilir. Buna
rağmen gürültüye devam edilirse kasıt unsuru vardır ve şikayetçi de
varsa gürültü yapanlar hakkında adli işlem yapılır.
· Kolluktan izin alınarak
yapılan düğün, müsamere ve balolar istisnadır.
C)Genel
Ahlaka Aykırılığa Men Yetkisi
Polis, PVSK madde 11’e göre;
1. Genel
ahlak ve edep kurallarına aykırı olarak; utanç verici ve toplum düzeni
bakımından tasvip edilmeyen tavır ve davranışta bulunanlar ile bu nitelikte
söz, şarkı, müzik veya benzeri gösteri yapanları,
2. Çocuklar,
kız ve kadınlar ile genç erkeklere sözle veya herhangi bir şekilde sarkıntılık
edenleri, kötü alışkanlıklara ve her türlü ahlaksızlığa yönelten ve teşvik
edenleri,
3. Genel
ahlâk ve edebe aykırı mahiyette her türlü sesli ve görüntülü eserleri,
kaydedildiği materyale bakılmaksızın üreten ve satanları, herhangi bir müracaat veya
şikayet olmasa bile engeller, davranışlarının
devamını durdurarak yasaklar, sanıklar hakkında tanzim olunacak evrakı derhal
şikayete bağlı suçlar hakkındaki evrakı da şikayet ve müracaat vuku bulduğu
takdirde adliyeye tevdi eder.
4. Polis;
cinsel saldırı, çocukların cinsel istismarı, reşit olmayanla ilişki, cinsel
taciz gibi durumlarda ve şahsi dava yoluyla takip edilecek hususlar ve utanç
verici, genel ahlaka aykırı, küçükleri kötü yola sevk edici ise şikayet
beklenmeksizin men yetkisini kullanır. Rızanın varlığı polisin bu yetkisini
kullanmasına engel değildir.
D)
Neşriyat İle İlgili Men Yetkisi
· Bir neşir vasıtası
için abone yazmak veya bunlar için yazı, resim, ilan gibi bir madde kabul etmek
maksadıyla Matbuat Kanununa göre alınmış vesikası olmaksızın idare evlerinin
dışında dolaşanlar veya dolaştırılanlar şantajdan veya böyle bir harekette
dolandırıcılıktan maznun olarak takibat altında bulunanlar; polisçe bu yolda
çalışmaktan menedilir.
Polis;
1. Halkı
dolandırmak,
2. Mahkeme
kararıyla kapatılmış bir gazete veya dergiye abone kaydetmek,
3. Yeni
çıkarılacak fakat devamı şüpheli bir gazete veya dergi için abone yazmak,
4. Yer
altı faaliyetlerinde kuryelik,haber alma,yıkıcı propaganda gibi yasalara aykırı
faaliyetleri gizlemek için maske olarak kullanmaları ihtimali karşısında
kontrol etmeye görevli ve yetkilidir. Bu amaçla araştırma yapmaya yetkilidir.
E)Trafikle
İlgili Men Yetkisi
Karayolları Trafik Kanununa göre polis;
1. Sürücü
belgesi olmayanların,
2. Mahkemelerce
veya Cumhuriyet savcılıklarınca ya da bu Kanunda belirtilen
yetkililerce sürücü belgesi geçici olarak ya da tedbiren geri alınanların,
3. Sürücü
belgesi iptal edilenlerin,
araç kullanarak trafiğe çıktıklarının tespiti
hâlinde,kişilere 1.407 TL idari para cezası verilir. Ayrıca, aracın
sürücü belgesiz kişilerce sürülmesine izin veren araç sahibine de tescil
plakası üzerinden aynı miktarda idari para cezası verilir.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddeleri almış olan sürücüler ile alkollü sürücülerin araç sürmeleri
yasaktır.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını
tespit amacıyla, kollukça teknik cihazlar kullanılır.
· Kişinin yaralanmalı
veya ölümlü ya da kollukça müdahil olunan maddi hasarlı trafik kazasına
karışması hâlinde, belirtilen muayeneye tabi tutulması zorunludur.
· Teknik cihaz ile
yapılan ölçüme itiraz eden veya cihaz ile ölçüm yapılmasına müsaade etmeyen
sürücüler, en yakın adli tıp kurumuna veya adli tabipliğe veya Sağlık
Bakanlığına bağlı sağlık kuruluşlarına götürülerek uyuşturucu veya uyarıcı
madde ya da alkol tespitinde kullanılmak üzere vücutlarından kan, tükürük veya
idrar gibi örnekler alınır.
· Trafik kazası
sonucunda kişinin ölmesi veya teknik cihaza üfleyemeyecek kadar yaralanmış
olması hâlinde, bu kişilerden kan, tükürük veya idrar gibi örnekler alınır.
Teknik
Cihazlarla Yapılan Tespit Sonucunda
1. Yapılan
tespit sonucunda, 0.50 promilin üzerinde alkollü araç
kullandığı tespit edilen sürücüler hakkında, fiili
bir suç oluştursa bile, 700 TL idari para cezası verilir ve sürücü belgesi
6 ay süreyle geri alınır.
2. Hususi
otomobil dışındaki araçları alkollü olarak kullanan sürücüler
bakımından promil alt sınırı 0.21 olarak uygulanır.
3. Alkollü
araç kullanma nedeniyle sürücü belgesi alınan kişiye, son ihlalin gerçekleştiği
tarihten itibaren geriye doğru 5 yıl içinde;
4. 2.defasında
877 TL idari para cezası verilir ve sürücü belgeleri 2 yıl süreyle,
5. 3 veya
3’ten fazlasında ise, 1.407 TL idari para cezası verilir ve sürücü
belgeleri her seferinde beşer yıl süreyle geri alınır.
· Sürücü belgelerinin
herhangi bir nedenle geçici olarak geri alınmış olması hâlinde belirtilen
süreler, geçici alma süresinin bitiminde başlar.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı madde aldığı tespit edilen sürücülere 3.600 TL idari para cezası
verilir ve sürücü belgesi 5 yıl süreyle geri alınır. Bu kişiler hakkında
ayrıca TCK hükümleri uygulanır.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını
tespit amacıyla, kollukça teknik cihazlar
kullanılmasını kabul etmeyen sürücülere 2000 TL idari para cezası verilir ve
sürücü belgesi 2 yıl süreyle geri alınır.
· Alkollü olarak araç
kullanması nedeniyle son ihlalin gerçekleştiği tarihten itibaren geriye doğru
beş yıl içinde sürücü belgeleri ikinci defa geri alınan sürücüler Sağlık
Bakanlığınca, usul ve esasları İçişleri, Millî Eğitim ve Sağlık bakanlıklarınca
çıkarılacak yönetmelikte gösterilen sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine;
· Üç veya üçten fazla
geri alınan sürücüler ise psiko-teknik değerlendirmeye ve psikiyatri
uzmanının muayenesine tabi tutulurlar.
· Geri alınan sürücü
belgesinin iade edilebilmesi için; verilmiş olan idari para cezalarının
tamamının tahsil edilmiş olması;
· Uyuşturucu veya
uyarıcı madde alması nedeniyle sürücü belgesi alınanların ayrıca sürücü
olmasında sakınca bulunmadığına dair resmi sağlık kurumlarından alınmış sağlık
kurulu raporunun ibraz edilmesi şarttır.
POLİSİN ÖNLEME ARAMA YETKİSİ
Polis,
tehlikenin veya suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla usulüne göre verilmiş sulh ceza hâkiminin kararı veya bu sebeplere bağlı olarak G.S.B.H mülkî
âmirin vereceği yazılı emirle;
Kişilerin; üstlerini,
araçlarını, özel kağıtlarını ve eşyasını arar,
Alınması
gereken tedbirleri alır,
Suç delillerini koruma altına alarak 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu
hükümlerine göre gerekli işlemleri yapar.
Arama talep
yazısında, arama
için makul sebeplerin oluştuğunun gerekçeleriyle birlikte
gösterilmesi gerekir.
Arama
kararında veya emrinde;
Aramanın sebebi,
Aramanın konusu
ve kapsamı,
Aramanın yapılacağı
yer,
Aramanın yapılacağı
zaman ve geçerli olacağı süre belirtilir.
Önleme
araması aşağıdaki yerlerde yapılabilir:
Toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yapıldığı
yerde veya yakın çevresinde.
Özel hukuk
tüzel kişileri ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya
sendikaların genel
kurul toplantılarının yapıldığı yerin yakın çevresinde.
Halkın
topluca bulunduğu veya toplanabileceği yerlerde.
Eğitim ve
öğretim özgürlüğünün sağlanması için her
derecede eğitim ve öğretim kurumlarının idarecilerinin talebiyle ve yüksek
öğretim kurumlarının içinde, bunların yakın çevreleri ile giriş ve çıkışlarında.
Umumî veya umuma açık yerlerde.
Her türlü toplu
taşıma araçlarında, seyreden taşıtlarda.
Konutta, yerleşim yerinde ve kamuya açık olmayan
işyerlerinde ve eklentilerinde önleme araması
yapılamaz.
Spor karşılaşması, miting, konser, festival,
toplantı ve gösteri yürüyüşünün düzenlendiği veya aniden toplulukların oluştuğu
hallerde G.S.B.H var sayılır.
Polis,
tehlikenin önlenmesi veya bertaraf edilmesi amacıyla güvenliğini
sağladığı bina ve tesislere gelenlerin; herhangi bir
emir veya karar olmasına bakılmaksızın, üstünü, aracını ve eşyasını teknik
cihazlarla, gerektiğinde el ile kontrol etmeye ve aramaya yetkilidir. Bu yerlere girmek isteyenler kimliklerini
sorulmaksızın ibraz etmek zorundadırlar. Milletlerarası anlaşmalar hükümleri
saklıdır.
Önleme
aramasının sonucu, arama kararı veya emri veren merci veya makama bir tutanakla
bildirilir.
Araç aramalarında belge verilmesi
zorunludur. Aranılan kişinin istemine
bağlı olmaksızın düzenlenmesi gerekir.
Gözle görülen eşyanın alınması arama sayılmaz.
Arama için eşyanın bakışta görülmemesi gerekir.
POLİSİN GÖREVLERİ
1-Genel Asayiş Görevleri: Polisin
temel görevi; toplum ve bireylerin can ve mal güvenliğini sağlamaktır. Polis
aldığı tedbirlerle (devriye, nokta nöbeti, bekçi görevlendirme) bu görevi
yerine getirir.
2-Koruma ve Önleme Görevleri: Bu
görev, polisin idari görevlerindendir. Önleyici görev, düzenleme
ve caydırıcılık nitelikte görevlerdir. Bunlar; nokta,devriye
ekipleri,toplantı,gösteri ve yürüyüşlerde alınan önlemler, trafik tedbir ve
düzenlemeleri gibi görevler. PVSK’ya göre, polisin en geniş yetki
alanı; Önleme Yetkisidir.
3-Olayları Bastırma Görevi: Spor
müsabakaları,tören,konser,miting,toplantı ve yürüyüşlerde olayların büyümemesi
veya faillerin yakalanması için yapılan görevlerdir.
4-Adli Görevler: Suçun
işlenmesinden sonra yapılan; suçun,suç şüphelisinin ve suça ilişkin delillerin
tespiti, şüphelinin yakalanması ve hazırlanan fezleke ile birlikte adli
makamlara teslim edilmesi görevler polisin adli görevleridir. Polisin adli
görevi suç işlendikten sonra başlar. Adli polis; acele hallerde,
suçun aydınlatılması, delillerin toplanması ve suçluların aranması ve
yakalanmasında savcı talimatını beklemeden harekete geçer ve savcıya haber
verir.
5-Devletin Yürütme Gücüne Yardım Görevi: İdare
tarafından alınan kararların yerine getirilmesinde kuvvet kullanılması gereken
veya yeterli güce sahip olunmayan durumlarda idare yazılı olarak polisten
yardım ister. Polis, hukuki kurallar gereğince idareye yardımda
bulunur. Belediyelerin yıkım görevi gibi.
6-Sosyal Yardım Görevi: Kimsesizlere
barınacak yer temin etmek,hastaları tedavi merkezine götürmek,yaşlılar,çocuklar
ve kimsesizlere yardım etmek, yolda kalanlara ulaştırma araçları temin etmek
gibi görevleri kapsar.
POLİSİN YETKİLERİ
Polis, görev ve yetkilerini kullanırken;
1. Tehlike
şartı: Kamu emniyeti veya kamu düzeni bakımından mevcut bulunan zarar
verici olayın gerçekleşmeye başladığı konusunda kesine yakın ihtimalin var
olma durumu.
2. Zorunluluk
Şartı: Polisin, olaya müdahale etmesi veya güvenlik önlemine
başvurmasının zorunlu olması.
3. Orantılılık
Şartı: Polis, olayın önlenmesine yeterli ölçüde tedbir alması gereklidir.
Bu tedbirleri alırken aşırıya kaçmamalıdır.
POLİSİN YETKİLERİ(Durdurma ve Kimlik Sorma-Parmak
İzi ve Fotoğraf Alma)
1-Durdurma ve Kimlik Sorma: Polis,
kişileri ve araçları;
1. Bir
suç veya kabahatin işlenmesini önlemek,
2. Suç
işlendikten sonra kaçan faillerin yakalanmasını sağlamak, işlenen suç veya
kabahatlerin faillerinin kimliklerini tespit etmek,
3. Hakkında
yakalama emri ya da zorla getirme kararı verilmiş olan kişileri tespit etmek,
4. Kişilerin
hayatı, vücut bütünlüğü veya malvarlığı bakımından ya da topluma yönelik mevcut
veya muhtemel bir tehlikeyi önlemek amacıyla durdurabilir.
· Durdurma yetkisinin
kullanılabilmesi için polisin tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan edindiği
izlenime dayanan makul bir sebebin bulunması gerekir.
· Süreklilik arz
edecek, fiilî durum ve keyfilik oluşturacak şekilde durdurma işlemi
yapılamaz.
· Polis, durdurduğu
kişiye durdurma sebebini bildirir ve durdurma sebebine ilişkin sorular
sorabilir; kimliğini veya bulundurulması gerekli diğer belgelerin ibraz
edilmesini isteyebilir.
· Durdurma süresi,
durdurma sebebine esas teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için zorunlu
olan süreden fazla olamaz.
· Durdurma sebebinin
ortadan kalkması halinde kişilerin ve araçların ayrılmalarına izin verilir.
· Polis, durdurduğu
kişi üzerinde veya aracında silah veya tehlike oluşturan diğer bir eşyanın
bulunduğu hususunda yeterli şüphenin varlığı halinde, kendisine veya
başkalarına zarar verilmesini önlemek amacına yönelik gerekli tedbirleri
alabilir. Bu amaçla kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması veya aracın,
dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması
istenemez. Ancak, el ile dıştan kontrol hariç, kişinin üstü ve eşyası ile
aracının dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin aranması;
İçişleri Bakanlığı tarafından belirlenecek esaslar dahilinde mülki amirin
görevlendireceği kolluk amirinin yazılı, acele hallerde sonradan yazıyla teyit
edilmek üzere sözlü emriyle yapılabilir. Kolluk amirinin kararı 24
saat içinde görevli hakimin onayına sunulur. Yapılan araç aramalarına
ilişkin olarak kişiye, arama gerekçesini de içeren bir belge verilir.
· Polis, görevini
yerine getirirken, kendisinin polis olduğunu belirleyen belgeyi
gösterdikten sonra, kişilere kimliğini sorabilir. Bu kişilere kimliğini
ispatlamaları hususunda gerekli kolaylık gösterilir.
· Belgesinin
bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması veya gerçeğe aykırı beyanda
bulunması dolayısıyla ya da sair surette kimliği belirlenemeyen kişi tutularak
durumdan derhal Cumhuriyet savcısı haberdar edilir. Bu kişi, kimliği açık
bir şekilde anlaşılıncaya kadar gözaltına alınır ve gerekirse
tutuklanır. Kimliğinin tespiti amacıyla tutulan kişiye, kimliği
tespit edildikten sonra ve talepte bulunması halinde, bu amaçla tutulduğuna ve
tutulma süresine dair bir belge verilir. Kişinin kimliğinin belirlenmesi
durumunda, bu nedenle gözaltına alınma veya tutuklanma haline derhal son
verilir.
· İl İdaresi
Kanunu,PVSK,Kimlik Bildirme Kanunu,İş yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin
Yönetmelik,TCK,Kabahatler Kanunu ve Sıkıyönetim Kanunu polise durdurma ve
kimlik sorma yetkisini veren hukuki dayanaklardır.
2-Parmak İzi ve Fotoğrafların Kayda Alınması: Polis;
1. Gönüllü,
2. Her
çeşit silah ruhsatı, sürücü belgesi, pasaport veya pasaport yerine geçen
belge almak için başvuruda bulunan,
3. Başta polis
olmak üzere, genel veya özel kolluk görevlisi ya da özel güvenlik görevlisi
olarak istihdam edilen,
4. Türk
vatandaşlığına başvuruda bulunan,
5. Sığınma
talebinde bulunan veya gerekli görülmesi halinde, ülkeye giriş yapan
sair yabancı,
6. Gözaltına
alınan kişilerin parmak izini alır.
Alınan parmak izi;
· Ait olduğu
kişinin kimlik bilgileri,
· Ne zaman ve kim
tarafından alındığı belirtilmek suretiyle, bu amaca özgü sisteme
kaydedilerek saklanır.
· Parmak
izinin hangi sebeple alındığı sisteme kaydedilmez.
· Olay yerinden elde
edilen ve kime ait olduğu henüz tespit edilemeyen parmak izleri, kime ait
olduğu tespit edilinceye kadar, ilgili soruşturma dosya numarası ile
birlikte sisteme kaydedilir.
Bu sistemde yer alan bilgiler, Kimlik
tespiti,suçun önlenmesi,yürütülmekte olan soruşturma ve kovuşturma kapsamında
maddi gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla mahkeme, hâkim, Cumhuriyet
savcısı ve kolluk tarafından kullanılabilir.
· Kolluk birimleri,
kimlik tespiti yapmak ya da olay yerinden alınan parmak izini karşılaştırmak
amacıyla doğrudan bu sistemle bağlantı kurabilir.
· Sistemde kayıtlı
bilgilerin hangi kamu görevlisi tarafından ve ne amaçla kullanıldığının
denetlenebilmesine imkân tanıyan bir güvenlik sistemi kurulur.
· Sistemde yer alan
kayıtlar gizlidir; belirlenen amaçlar dışında kullanılamaz.
· Sisteme kayıtlı olan
parmak izi ve fotoğraflar, kişinin ölümünden itibaren 10 yıl ve her
halde kayıt tarihinden itibaren 80 yıl geçtikten sonra sistemden
silinir.
· Parmak izi ile
fotoğrafların sistemde kaydedilmesi ve saklanması ile bu kayıtlardan
yararlanmaya ilişkin diğer esas ve usuller, İçişleri Bakanlığı tarafından
Adalet Bakanlığının görüşü alınarak çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
· Gönüllü olanların
fotoğrafları alınmaz.
Polise; parmak izi ve fotoğraf alma yetkisi
veren kanunlar;
1. PVSK,
2. CMK,
3. Genel
Kadınlar ve Genelevlerin Tabi Olacakları Hükümler,
4. Fuhuş
Yüzünden Bulaşan Zührevi Hastalıklarla Mücadele Tüzüğü.
· Parmak izi alma
işlemine daktiloskopi denir.
· Parmak
izleri birbirine benzemez ve benzetilemez.
· Parmak
izleri değişmez ve değiştirilemez.
· Parmak
izleri devamlıdır ve yok edilemez.
· Parmak
izlerinin sınıflandırma imkanı vardır.
· Parmak
izi hukukumuzda kesin delil niteliğindedir.
·
Polisin Men Yetkileri(18 Yaşından
Küçükler-Gürültü-Genel Ahlak-Neşriyat-Trafik)
4-POLİSİN MEN
YETKİLERİ
A) 18
Yaşından Küçükler Hakkında Men Yetkisi
Çalıştırılmaktan Men Etme Yetkisi: Kanunî
istisnalar saklı kalmak üzere, eğlence, oyun, içki ve benzeri amaçlı umuma açık
ve açılması izne bağlı yerlerde 18 yaşından küçükler çalıştırılamaz. İstisnaları;
1. Turizm
Meslek Lisesi ile Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununa göre yapılacak eğitim ve
stajlarda eğitim amacı ile izin verilir.
2. Sanat
ve hüner gösterileri yapan kişiler sadece sahneye münhasır olarak görev yapar
ve sahne gösterileri bitince salona girip oturamazlar.
18 yaşından küçüklerin çalıştığı tespit
edildiği takdirde; durum tutanakla tespit edilip, idari para cezası
uygulanmak üzere ruhsat vermeye yetkili idareye gönderilir.
İçkili Yerlere Girmekten Men Yetkisi: Polis
bar, pavyon, gazino, meyhane gibi içkili yerler ile kıraathane ve oyun
oynatılan benzeri yerlere yanlarında veli ve vasileri olsa bile
18 yaşını doldurmamış küçüklerin girmesini meneder. Menetme işlemine
muhalefette bulunan velilere veya işyeri sahiplerine adli işlem yapılır.
B)Gürültüyü
Men Yetkisi
· Şehir ve kasabalarda
gerek mesken içinde ve gerek dışında saat 24 ten sonra her ne suretle
olursa olsun civar halkının rahat ve huzurunu bozacak surette
gürültü yapanlar polisçe menolunur.
· Saat 24’den sonra
gürültü yapanlara polis nazikçe uyarıda
bulunur. Polisin ihtarına rağmen gürültüye devam edenlere para cezası kesilir. Buna
rağmen gürültüye devam edilirse kasıt unsuru vardır ve şikayetçi de
varsa gürültü yapanlar hakkında adli işlem yapılır.
· Kolluktan izin alınarak
yapılan düğün, müsamere ve balolar istisnadır.
C)Genel
Ahlaka Aykırılığa Men Yetkisi
Polis, PVSK madde 11’e göre;
1. Genel
ahlak ve edep kurallarına aykırı olarak; utanç verici ve toplum düzeni
bakımından tasvip edilmeyen tavır ve davranışta bulunanlar ile bu nitelikte
söz, şarkı, müzik veya benzeri gösteri yapanları,
2. Çocuklar,
kız ve kadınlar ile genç erkeklere sözle veya herhangi bir şekilde sarkıntılık
edenleri, kötü alışkanlıklara ve her türlü ahlaksızlığa yönelten ve teşvik
edenleri,
3. Genel
ahlâk ve edebe aykırı mahiyette her türlü sesli ve görüntülü eserleri,
kaydedildiği materyale bakılmaksızın üreten ve satanları, herhangi bir müracaat veya
şikayet olmasa bile engeller, davranışlarının
devamını durdurarak yasaklar, sanıklar hakkında tanzim olunacak evrakı derhal
şikayete bağlı suçlar hakkındaki evrakı da şikayet ve müracaat vuku bulduğu
takdirde adliyeye tevdi eder.
4. Polis;
cinsel saldırı, çocukların cinsel istismarı, reşit olmayanla ilişki, cinsel
taciz gibi durumlarda ve şahsi dava yoluyla takip edilecek hususlar ve utanç
verici, genel ahlaka aykırı, küçükleri kötü yola sevk edici ise şikayet
beklenmeksizin men yetkisini kullanır. Rızanın varlığı polisin bu yetkisini
kullanmasına engel değildir.
D)
Neşriyat İle İlgili Men Yetkisi
· Bir neşir vasıtası
için abone yazmak veya bunlar için yazı, resim, ilan gibi bir madde kabul etmek
maksadıyla Matbuat Kanununa göre alınmış vesikası olmaksızın idare evlerinin
dışında dolaşanlar veya dolaştırılanlar şantajdan veya böyle bir harekette
dolandırıcılıktan maznun olarak takibat altında bulunanlar; polisçe bu yolda
çalışmaktan menedilir.
Polis;
1. Halkı
dolandırmak,
2. Mahkeme
kararıyla kapatılmış bir gazete veya dergiye abone kaydetmek,
3. Yeni
çıkarılacak fakat devamı şüpheli bir gazete veya dergi için abone yazmak,
4. Yer
altı faaliyetlerinde kuryelik,haber alma,yıkıcı propaganda gibi yasalara aykırı
faaliyetleri gizlemek için maske olarak kullanmaları ihtimali karşısında
kontrol etmeye görevli ve yetkilidir. Bu amaçla araştırma yapmaya yetkilidir.
E)Trafikle
İlgili Men Yetkisi
Karayolları Trafik Kanununa göre polis;
1. Sürücü
belgesi olmayanların,
2. Mahkemelerce
veya Cumhuriyet savcılıklarınca ya da bu Kanunda belirtilen
yetkililerce sürücü belgesi geçici olarak ya da tedbiren geri alınanların,
3. Sürücü
belgesi iptal edilenlerin,
araç kullanarak trafiğe çıktıklarının tespiti
hâlinde,kişilere 1.407 TL idari para cezası verilir. Ayrıca, aracın
sürücü belgesiz kişilerce sürülmesine izin veren araç sahibine de tescil
plakası üzerinden aynı miktarda idari para cezası verilir.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddeleri almış olan sürücüler ile alkollü sürücülerin araç sürmeleri
yasaktır.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını
tespit amacıyla, kollukça teknik cihazlar kullanılır.
· Kişinin yaralanmalı
veya ölümlü ya da kollukça müdahil olunan maddi hasarlı trafik kazasına
karışması hâlinde, belirtilen muayeneye tabi tutulması zorunludur.
· Teknik cihaz ile
yapılan ölçüme itiraz eden veya cihaz ile ölçüm yapılmasına müsaade etmeyen
sürücüler, en yakın adli tıp kurumuna veya adli tabipliğe veya Sağlık
Bakanlığına bağlı sağlık kuruluşlarına götürülerek uyuşturucu veya uyarıcı
madde ya da alkol tespitinde kullanılmak üzere vücutlarından kan, tükürük veya
idrar gibi örnekler alınır.
· Trafik kazası
sonucunda kişinin ölmesi veya teknik cihaza üfleyemeyecek kadar yaralanmış
olması hâlinde, bu kişilerden kan, tükürük veya idrar gibi örnekler alınır.
Teknik
Cihazlarla Yapılan Tespit Sonucunda
1. Yapılan
tespit sonucunda, 0.50 promilin üzerinde alkollü araç
kullandığı tespit edilen sürücüler hakkında, fiili
bir suç oluştursa bile, 700 TL idari para cezası verilir ve sürücü belgesi
6 ay süreyle geri alınır.
2. Hususi
otomobil dışındaki araçları alkollü olarak kullanan sürücüler
bakımından promil alt sınırı 0.21 olarak uygulanır.
3. Alkollü
araç kullanma nedeniyle sürücü belgesi alınan kişiye, son ihlalin gerçekleştiği
tarihten itibaren geriye doğru 5 yıl içinde;
4. 2.defasında
877 TL idari para cezası verilir ve sürücü belgeleri 2 yıl süreyle,
5. 3 veya
3’ten fazlasında ise, 1.407 TL idari para cezası verilir ve sürücü
belgeleri her seferinde beşer yıl süreyle geri alınır.
· Sürücü belgelerinin
herhangi bir nedenle geçici olarak geri alınmış olması hâlinde belirtilen
süreler, geçici alma süresinin bitiminde başlar.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı madde aldığı tespit edilen sürücülere 3.600 TL idari para cezası
verilir ve sürücü belgesi 5 yıl süreyle geri alınır. Bu kişiler hakkında
ayrıca TCK hükümleri uygulanır.
· Uyuşturucu veya
uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını
tespit amacıyla, kollukça teknik cihazlar
kullanılmasını kabul etmeyen sürücülere 2000 TL idari para cezası verilir ve
sürücü belgesi 2 yıl süreyle geri alınır.
· Alkollü olarak araç
kullanması nedeniyle son ihlalin gerçekleştiği tarihten itibaren geriye doğru
beş yıl içinde sürücü belgeleri ikinci defa geri alınan sürücüler Sağlık
Bakanlığınca, usul ve esasları İçişleri, Millî Eğitim ve Sağlık bakanlıklarınca
çıkarılacak yönetmelikte gösterilen sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine;
· Üç veya üçten fazla
geri alınan sürücüler ise psiko-teknik değerlendirmeye ve psikiyatri
uzmanının muayenesine tabi tutulurlar.
· Geri alınan sürücü
belgesinin iade edilebilmesi için; verilmiş olan idari para cezalarının
tamamının tahsil edilmiş olması;
· Uyuşturucu veya
uyarıcı madde alması nedeniyle sürücü belgesi alınanların ayrıca sürücü
olmasında sakınca bulunmadığına dair resmi sağlık kurumlarından alınmış sağlık
kurulu raporunun ibraz edilmesi şarttır.
POLİSİN ÖNLEME ARAMA YETKİSİ
Polis,
tehlikenin veya suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla usulüne göre verilmiş sulh ceza hâkiminin kararı veya bu sebeplere bağlı olarak G.S.B.H mülkî
âmirin vereceği yazılı emirle;
Kişilerin; üstlerini,
araçlarını, özel kağıtlarını ve eşyasını arar,
Alınması
gereken tedbirleri alır,
Suç delillerini koruma altına alarak 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu
hükümlerine göre gerekli işlemleri yapar.
Arama talep
yazısında, arama
için makul sebeplerin oluştuğunun gerekçeleriyle birlikte
gösterilmesi gerekir.
Arama
kararında veya emrinde;
Aramanın sebebi,
Aramanın konusu
ve kapsamı,
Aramanın yapılacağı
yer,
Aramanın yapılacağı
zaman ve geçerli olacağı süre belirtilir.
Önleme
araması aşağıdaki yerlerde yapılabilir:
Toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yapıldığı
yerde veya yakın çevresinde.
Özel hukuk
tüzel kişileri ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya
sendikaların genel
kurul toplantılarının yapıldığı yerin yakın çevresinde.
Halkın
topluca bulunduğu veya toplanabileceği yerlerde.
Eğitim ve
öğretim özgürlüğünün sağlanması için her
derecede eğitim ve öğretim kurumlarının idarecilerinin talebiyle ve yüksek
öğretim kurumlarının içinde, bunların yakın çevreleri ile giriş ve çıkışlarında.
Umumî veya umuma açık yerlerde.
Her türlü toplu
taşıma araçlarında, seyreden taşıtlarda.
Konutta, yerleşim yerinde ve kamuya açık olmayan
işyerlerinde ve eklentilerinde önleme araması
yapılamaz.
Spor karşılaşması, miting, konser, festival,
toplantı ve gösteri yürüyüşünün düzenlendiği veya aniden toplulukların oluştuğu
hallerde G.S.B.H var sayılır.
Polis,
tehlikenin önlenmesi veya bertaraf edilmesi amacıyla güvenliğini
sağladığı bina ve tesislere gelenlerin; herhangi bir
emir veya karar olmasına bakılmaksızın, üstünü, aracını ve eşyasını teknik
cihazlarla, gerektiğinde el ile kontrol etmeye ve aramaya yetkilidir. Bu yerlere girmek isteyenler kimliklerini
sorulmaksızın ibraz etmek zorundadırlar. Milletlerarası anlaşmalar hükümleri
saklıdır.
Önleme
aramasının sonucu, arama kararı veya emri veren merci veya makama bir tutanakla
bildirilir.
Araç aramalarında belge verilmesi
zorunludur. Aranılan kişinin istemine
bağlı olmaksızın düzenlenmesi gerekir.
Gözle görülen eşyanın alınması arama sayılmaz.
Arama için eşyanın bakışta görülmemesi gerekir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder